M3GAN 2.0 (2025)

Recensie M3GAN 2.0 CinemagazineRegie: Gerard Johnstone | 120 minuten | actie, horror | Acteurs: Allison Williams, Violet McGraw, Amie Donald, Jenna Davis, Ivanna Sakhno, Brian Jordan Alvarez, Jen Van Epps, Aristotle Athari, Timm Sharp, Jemaine Clement, Mayen Mehta, Mike Edward, Ara Raad, Simon Eskow

‘M3GAN 2.0’ was een onvermijdelijke opvolger nadat ‘M3GAN’ in 2022 verrassend de bioscopen veroverde. De film bracht met een budget van slechts twaalf miljoen dollar maar liefst honderdtachtig miljoen dollar in het laatje. De rancuneuze robot mag dan in de eerste film het loodje lijken te hebben gelegd, maar een simpel plotelement later blijkt M3GANs besturingsprogramma toch nog ergens rond te spoken.

M3GAN (ingesproken door Jenna Davis) blijkt zichzelf te hebben geback-upt op de computer van Gemma (Allison Williams). Haar hardware mag dan verwoest zijn, haar software is springlevend. Tegelijkertijd blijkt dat de software die voor M3GAN is gebruikt, is gestolen en verkocht. Het resultaat is een moordmachine genaamd AMELIA (Ivanna Sakhno), die wordt ingezet om in tijden van oorlog te assisteren. Allemaal leuk en aardig, tot AMELIA zelfbewustzijn creëert en niet langer te beheersen is. De enige die dit moorddadige stuk mechaniek terug onder controle zou kunnen brengen, is een geüpgradede versie van M3GAN: ‘M3GAN 2.0’.

M3GAN krijgt de Terminator-behandeling in ‘M3GAN 2.0’. Net als Terminator in ‘Terminator 2: Judgment Day’ keert M3GAN in ‘M3GAN 2.0’ terug als bondgenoot in plaats van bedreiging. Net als de Terminator-films laat de M3GAN-franchise het horrorgenre in de tweede film links liggen en zet het vol in op actie (en in het geval van ‘M3GAN 2.0’, komedie). Een keuze die, in tegenstelling tot bij Terminator, niet goed uitpakt.

De plot van ‘M3GAN 2.0’ is onnodig complex. Iedereen die een kaartje heeft gekocht, of lekker weggezakt op de bank de tv aanzet om deze film te bekijken, snapt na ongeveer vijf minuten wel waar deze film op uit gaat draaien: een confrontatie tussen de twee meedogenloze moordmachines. ‘M3GAN 2.0’ springt echter door talloze hoepels om tot deze confrontatie te komen.

Gemma’s hartendief Christian (Aristotle Athari) blijkt een sinistere rol te spelen, de allereerste AI ooit gecreëerd is opgesloten in een of andere faciliteit en speelt een totaal overbodige rol in het geheel. Het is allemaal niet lastig te volgen, maar het voegt weinig toe aan de film (anders dan speelduur). Het publiek is niet gekomen voor langdradige verhaallijnen, maar voor ruziënde robots en gruwelijke gore. ‘M3GAN 2.0’ heeft te veel van het eerste en te weinig van het laatste.

Waar voor ‘M3GAN’ nog een animatronic werd gebouwd om haar te spelen in de scènes waar dat mogelijk was en ze in de overige scènes werd gespeeld door een tiener met een masker, wordt AMELIA gespeeld door een daadwerkelijke actrice. Een vreemde keuze, want je bent er, in tegenstelling tot bij ‘M3GAN’, geen moment van overtuigd dat je naar een robot zit te kijken. Ironisch genoeg is het meest robotische aan ‘M3GAN 2.0’ de acteerprestatie van Allison Williams, die je geen moment het gevoel geeft dat ze op de set aanwezig wilde zijn. Daarbij wordt ze overigens niet geholpen door het verschrikkelijke personage dat voor haar geschreven is.

‘M3GAN 2.0’ serveert een flinke portie actie en een snufje humor, maar vergeet daarmee bijna dat het ooit begon als een griezelige horrorfilm met een robot die je koud de keel dichtknijpt. Wie van rossende robots en chaos houdt, zit hier zeker goed, maar verwacht geen meesterwerk.

Jelco Leijs

Waardering: 2

Bioscooprelease: 26 juni 2025