Ma’ Rosa (2016)

Recensie Ma' Rosa CinemagazineRegie: Brillante Mendoza | 110 minuten | drama | Acteurs: Jaclyn Jose, Julio Diaz, Baron Geisler, Jomari Angeles, Neil Ryan Sese, Mercedes Cabral, Andi Eigenmann, Mark Anthony Fernandez, Felix Roco, Mon Confiado, Maria Isabel Lopez, Ruby Ruiz, Mark Dionisio, John Paul Duray, Tony Fabian

De Filipijnse regisseur Brillante Mendoza heeft een enorme staat van dienst en veel van zijn films vinden hun weg naar internationale filmfestivals en gelukkig daarna naar de Nederlandse filmhuizen – al was het sinds ‘Lola’, dat in 2010 uitkwam, akelig lang stil. Hoewel zijn films veelal dezelfde kenmerken vertonen – handheld camerawerk, lange shots, vaak een deels non-professionele cast – slaagt hij er toch in om met elke film een geheel nieuwe kant van het leven op de Filipijnen te tonen. Zo ook in ‘Ma’ Rosa’ (2016), waarvoor hij op het Filmfestival van Cannes in 2016 genomineerd werd voor een Gouden Palm.

Ma’ Rosa is de titulaire hoofdpersoon van de film. Ze is de hoofd van het gezin dat uit twee dochters, twee zoons en een aan verdovende middelen verslaafde echtgenoot bestaat. Het echtpaar runt een kruidenierswinkeltje in het pand waar ze ook wonen. Rosa is bekend en geliefd bij haar buurtbewoners. Meteen in de eerste scènes laat ze zien dat er echter niet met haar te sollen valt, ze heeft een sterk karakter en zal als een leeuwin vechten om haar gezin te beschermen. Met humor berispt ze haar man en kinderen als die hun taken verzaken. Al snel wordt duidelijk dat het gezin Reyes er naast de kruidenierswinkel nog een tweede bron van inkomsten op nahoudt: ze verkopen kleine hoeveelheden drugs.

Ondanks de voorzichtigheid waarmee deze deals gesloten worden, is de politie hen echter op het spoor gekomen en onder het toeziend oog van de kinderen én de hele buurt worden Rosa en Nestor afgevoerd naar het politiebureau. Daar aangekomen blijkt dat de politie een deal met ze wil sluiten. Voor voldoende Peso’s zal de politiechef deze overtreding door de vingers zien. Maar hoe komen Rosa en Nestor, vol zorgen om hun kinderen, aan zoveel geld?


Nergens wordt het gedrag van de Reyes-familie goed gepraat, maar toch ligt onmiddellijk de sympathie van de kijker bij hen. Niet zo gek ook, want wat de politie hier uithaalt, gaat werkelijk alle boekjes te buiten. Ze vertonen volstrekt onprofessioneel gedrag en het is ontluisterend als je beseft dat dit op de Filipijnen aan de orde van de dag is.

Jaclyn Jose (beste actrice, Cannes, 2016) is werkelijk fenomenaal in haar vertolking van Rosa. Uit haar lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen spreekt zoveel onmacht, angst en wanhoop dat je je hart voelt samentrekken. Ook de overige cast is erg sterk. Zoals altijd weet Mendoza de naturelle vertolkingen van zijn spelers tot het uiterste te rekken en door het zenuwachtige camerawerk, waarbij de camera in de drukke straten van Manila van links naar rechts zwiept, zonder ergens echt een focus op te hebben, stijgt je adrenaline meteen. Sommige scènes lijken spontaan, bijna laconiek, gefilmd, zonder dat er een storyboard aan ten grondslag ligt, maar het geheel is zo overrompelend en meeslepend, dat je niet anders kunt concluderen dat Mendoza een groots kunstenaar is die zijn vak volkomen in de vingers heeft. ‘Ma’ Rosa’ is een diep menselijke film over moraliteit in een grauwe, keiharde maatschappij, waarin familie vaak het enige gouden randje vertegenwoordigt.

Monica Meijer

Waardering: 4

Bioscooprelease: 8 februari 2018