Machete Kills (2013)

Regie: Robert Rodriguez | 108 minuten | actie, misdaad, thriller | Acteurs: Danny Trejo, Mel Gibson, Demian Bichir, Amber Heard, Michelle Rodriguez, Sofía Vergara, Charlie Sheen, Lady Gaga, Antonio Banderas, Walton Goggins, Cuba Gooding Jr., Vanessa Hudgens, Alexa Vega, Marko Zaror, Tom Savini, William Sadler, Julio Oscar Mechoso, Callie Hernandez, Billy Blair, Samuel Davis, Jason Christopher, David C. Heard, Carlos Rodriguez

Aan het eind van ‘Machete’ (2010) liet regisseur Robert Rodriguez doorschemeren dat de legendarische Machete wel eens terug zou kunnen keren. Hoewel niet iedereen geloofde in de komst van de vervolgfilms, is de tweede film inmiddels een feit. Ook in ‘Machete Kills’ krijgen we een trailer te zien van een mogelijke derde film: ‘Machete Kills Again. In Space.’ Hoewel dit in het begin van de film nog volledig absurd lijkt, wordt het naarmate de film vordert toch iets minder onwaarschijnlijk. Het blijft immers Rodriguez; de regisseur bij wie alles kan en alles mag.

De Mexicaanse ex-agent Isador ‘Machete’ Cortez (Danny Trejo) wordt door de Amerikaanse president (Charlie Sheen) ingehuurd om de gestoorde kartelleider Mendez (Demián Bichir) te vermoorden die een raket wil afvuren op Amerika. Als het Machete lukt om, ondanks de muur tussen Mexico en de Verenigde Staten, in Mexico te raken en Mendez te vinden, blijkt deze de raket te hebben gekoppeld aan zijn hart. Als hij sterft, zal ook Washington binnen 24 uur worden gebombardeerd. De raket kan alleen worden ontmanteld door de ontwerper ervan, Luther Voz (Mel Gibson), die hier bovenop nog een vernietiging van de wereld op zijn ‘to do’-lijstje blijkt te hebben staan.

Wie Robert Rodriguez kent, kent Danny Trejo (en vice versa). Ook deze keer wordt het hoofdpersonage gespeeld door Danny Trejo die gemaakt lijkt te zijn voor deze rol. Of andersom natuurlijk: volgens Rodriguez was het personage namelijk al sinds zijn creatie weggelegd voor Danny Trejo. De messenheld kwam al voor in een valse trailer bij ‘Grindhouse’ die een samenwerking is tussen de buddy’s Quentin Tarantino en Robert Rodriguez, in de vier ‘Spy Kids’-films van Robert Rodriguez en uiteraard in de eerste ‘Machete’. Voor degenen die deze films hebben gezien zal het niet verrassend zijn dat Danny Trejo ook deze keer een onovertrefbare Machete Cortez heeft kunnen neerzetten. Met zijn agressieve, vurige gezichtsuitdrukking weet hij zich te profileren als de ultieme onsterfelijke held.

Ook Robert Rodriguez heeft zichzelf weten te overtreffen: het geweld is nog extremer, de plot nog origineler, de sfeer nog Mexicaanser en de vrouwen nog mooier dan we al kennen van zijn eerdere films. Naast de schoonheid van de vrouwelijke cast, die onder andere bestaat uit Michelle Rodriguez, Amber Heard, Sofía Vergara, Vanessa Hudgens en Alexa Vega, zijn ook de mannelijke acteurs van de hoogste klasse: Cuba Gooding Jr., Demián Bichir, Antonio Banderas, Walton Goggins en Mel Gibson zijn de mannelijke tegenspelers van Danny Trejo.

‘Machete’ is een gestoorde, maar geniale Mexploitationfilm die zeker bij de liefhebbers in de smaak zal vallen. Misschien haalt de film het net niet bij de eerste, maar het is Rodriguez weer gelukt om een onmogelijke, absurde en bovenal hilarische spektakelfilm in elkaar te zetten. Waar het bij de eerste film al over de grens leek te gaan, gaat Rodriguez hier nog verder. En de trailer van ‘Machete Kills Again’ schept hoge verwachtingen voor een nog uitbundigere vervolgfilm.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 24 oktober 2013
DVD- en blu-ray-release: 27 februari 2014