Made of Honour – Made of Honor (2008)

Regie: Paul Weiland | 101 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Patrick Dempsey, Michelle Monaghan, Kevin McKidd, Busy Philipps, Kelly Carlson, Sydney Pollack, Kathleen Quinlan, Beau Garrett, Sarah Wright, Christine Barger, Kadeem Hardison, Chris Messina, Jaime Ray Newman, Mary Birdsong, Rab Affleck, Kevin Sussman, James Sikking, Lilly McDowell, Karen Berg, Clive Russell, Veronica Alicino, Hannah Gordon, Whitney Cummings

‘Made of Honour’ zal voor liefhebbers van het genre niets nieuws onder de zon zijn. Al veel eerder speelden Cameron Diaz en Julia Roberts in precies zo’n film: ‘My Best Friend’s Wedding’. Alleen toen waren de rollen omgedraaid: beste vriendin blijft achter als beste vriend gaat trouwen. In ‘Made of Honour’ is het echte de beste vriend schuine streep rokkenjager (Patrick Dempsey) die zijn kansen bij zijn beste vriendin (Michelle Monaghan) als sneeuw voor de zon ziet verdwijnen wanneer zij verloofd terugkomt van een trip naar Schotland. Hij zegt toe haar mannelijke maid of honour te zijn om haar zo proberen te overtuigen dat ze voor elkaar geschapen zijn. Maar of dat lukt…

Wat de film wel de moeite waard maakt – voor die hard rom-kom fans – zijn de acteurs. Patrick Dempsey en Michelle Monaghan vormen een leuk stel vrienden en er is zelfs een beetje chemie te bespeuren vanaf moment één, dat zich verder ontwikkelt naarmate de film vordert. Dempsey lijkt gemaakt voor dit soort rollen sinds zijn grote comeback in ‘Grey’s Anatomy’; vlak voor ‘Made of Honour’ had hij al een hoofdrol als droomprins in Disney’s ‘Enchanted’. Geen wonder dat hij ook in ‘Made of Honour’ menig vrouwenhart voor zich weet te winnen. Ook Michelle Monaghan (‘The Bourne Supremacy’ en ‘The Heartbreak Kid’) zet haar beste beentje voor. Kevin McKidd als haar verloofde Colin is Mr. Perfect, en perfect voor zijn rol. Zijn Schotse tongval zal waarschijnlijk ook menig vrouwenhart doen overslaan. Tevens zijn de bijrollen, met name de bruidmeisjes en bruidsjonkers, redelijk grappig op een niet geheel clichématige manier.

Er kan in ieder geval ook gelachen worden in ‘Made of Honour’, ondanks het (bijna) drama dat zich afspeelt. De dialogen, de setting, de kleding; in principe is nergens iets op aan te merken, behalve dan dat het allemaal al wel een keer voorbij is gekomen in de laatste jaren. Hollywood lijkt zo langzamerhand niet meer met een origineel concept te kunnen komen voor een romantische komedie, en melkt daarom maar oude ideeën uit. Zo dus ook het geval met ‘Made of Honour’; op zich geen slechte film, maar inmiddels zijn er al zoveel van verschenen dat het eigenlijk geen meerwaarde heeft.

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 5 juni 2008