Madea’s Family Reunion (2006)

Regie: Tyler Perry | 107 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Tyler Perry, Blair Underwood, Lynn Whitfield, Boris Kodjoe, Henry Simmons, Lisa Andringell Anderson, Maya Angelou, Rochelle Aytes, Jenifer Lewis, Tangi Miller, Keke Palmer, Cicely Tyson, China Anderson, Akhil Jackson, Alonzo Millsap

In Tyler Perry’s ‘Madea’s Family Reunion’ is Madea, gespeeld door Tyler Perry zelf, weer volop aanwezig. Als oma van een grote familie, is ze in deze film de helpende hand voor twee nichtjes en nog een weggelopen tiener. Maar daarnaast neemt Tyler Perry ook nog twee andere rollen voor zijn rekening, en als producent en schrijver, kunnen we dus echt spreken van een Tyler Perry-film. De ‘Madea’ films kennen overeenkomsten. Er spelen alleen Afro-Amerikaanse personen in mee, het zijn verhalen met een portie drama en met een grote sluier van romantiek. Dit alles is omgeven door platte humor (zoals boeren en scheten) en een prominent aanwezige, gekke oma.

Twee zusjes hebben het erg moeilijk met hun moeder, die ten koste van haar dochters voor zichzelf het beste probeert te creëren. Dat ze het geluk van dochters daarmee opoffert, wil ze niet zien. Met behulp van Madea leren Lisa en Vanessa voor zichzelf op te komen, en durven ze zich uiteindelijk ook uit te spreken tegen hun moeder. Hoewel in dat gezin grote drama’s afspelen, wordt een en ander redelijk luchtig neergezet, en wordt vooral, op een romantische wijze, de kracht in deze vrouwen benadrukt. Dit maakt dat ondanks deze inhoud, de film toch romantisch en komisch is. Met een juiste man, die alles voor je doet, is de ellende snel vergeten, en bloeit de romantiek op. Dit is misschien niet altijd de realiteit, eerder een sprookjes-werkelijkheid. Maar een prima uitgangspunt voor een film waarbij je dus lekker mee mag dromen van een prins op het witte paard die je alle nare dingen doet vergeten.

Een paar personages in deze film zijn goed uitgewerkt; ondanks de oppervlakkigheid van de film zijn deze toch met enige diepgang neergezet. Daarmee creëert de film een fijne toon die boeiend blijft in zijn geheel en de drama en romantiek niet al te ongeloofwaardig laat lijken. De humor van het personage Madea is niet altijd verfijnd, en vaak erg flauw, maar toch is ze een leuk figuur, die er voor zorgt dat de aandacht vast gehouden blijft. Enkele scènes zijn zelfs erg grappig. Een compliment dat Tyler Perry in ieder geval verdiend heeft, is voor de wijze waarop hij een aantal moeilijke thema’s op een subtiele manier in de film heeft verwerkt. Als kijker krijg je de keuze of je daar nog over na wilt denken, of dat je het aan je voorbij laat gaan en hij kiest voor een feel-good moment. De film heeft diverse nominaties gekregen, waaronder drie voor een Black Movie Award. En na deze film is er een overeenkomst tot stand gekomen voor nog eens zeven ‘Madea’-films.

Sharon Vonk