Maggie (2015)

Regie: Henry Hobson | 94 minuten | drama, horror, thriller | Acteurs: Arnold Schwarzenegger, Abigail Breslin, Joely Richardson, Douglas M. Griffin, J.D. Evermore, Rachel Whitman Groves, Jodie Moore, Bryce Romero, Raeden Greer, Aiden Flowers, Carsen Flowers, Walter Von Huene, Dana Gourrier, Amy Brassette, David A Cole, Mattie Liptak, Liann Pattison, Maris Black, Jessy Hughes

Arnold Schwarzenegger is met een comeback bezig. De Oostenrijkse eik doet hard zijn best om zichzelf weer op de kaart te zetten en probeert zijn oude gloriedagen weer op te rakelen. Zo wil hij ‘Conan’ weer nieuw leven inblazen en speelde hij recentelijk mee in de niet al te beste nieuwe ‘Terminator’ film. Tussen de bedrijven door vertolkte hij een hoofdrol in ‘Maggie’. Deze film werd meteen op video uitgebracht en sloeg de bioscoop over. Terecht?

In ‘Maggie’ vertolkt Schwarzenegger de rol van Wade Vogel. Deze norse man krijgt het zwaar te verduren als zijn dochter Maggie (Abigail Breslin) gebeten wordt door een geïnfecteerde. In het Middenwesten van de Verenigde Staten woedt namelijk een vreselijke ziekte. De slachtoffers veranderen na een beet van een geïnfecteerde in zombieachtige wezens. Maggie is gebeten en ondergaat hetzelfde lot. Wade wil haar bijstaan in haar laatste dagen. Voordat ze definitief verandert in een vleesetend monster, hoopt haar vader dat Maggie een menswaardig bestaan heeft.

Het idee achter ‘Maggie’ is zeer interessant. Ook de vraagstukken die Hobson opwerpt (wat zou jij doen als een geliefde zo ziek is? Zou je de zieke een hoop pijn willen besparen en een moord plegen of zou je wachten tot het bittere eind en hem of haar bijstaan tijdens de helse pijnen die volgen?) zijn interessant, maar het tempo is zo laag en de personages laten het achterste van hun tong niet zien.

‘Maggie’ is een film vol gekwelde blikken, stil gesnik en weidse, desolate landschappen. Breslin acteert zeer sterk en weet de transformatie goed neer te zetten. Schwarzenegger doet het ook niet slecht (zijn aandeel bestaat vooral uit bedroefd voor zich uitkijken en een traan wegpinken) en acteert vooral fysiek. De Oostenrijker bewijst dat hij best aardig kan acteren.

Dit is dan ook zeker geen slechte film, maar regisseur Henry Hobson is er niet in geslaagd om een boeiende vertelling af te leveren. ‘Maggie’ kenmerkt zich door een uiterst traag verteltempo en vlakke personages.

DVD- en blu-ray-release: 27 augustus 2015