Magic Kids – Die Wolf-Gäng (2020)

Regie: Tim Trageser | 97 minuten | avontuur, komedie | Acteurs: Aaron Kissiov, Johanna Schraml, Arsseni Bultmann, Rick Kavanian, Christian Berkel, Sonja Gerhardt, Axel Stein, Waldemar Kobus, Hilmi Sözer, Nicole Heesters, Arved Friese, Valentin Oppermann, Cassian-Bent Wegner, Hans-Jochen Wagner, Sanne Schnapp

‘Het Duitse antwoord op de Harry Potter-reeks’, zo werd de jeugdfilm ‘Magic Kids: Three Unlikely Heroes’ (2020) door de producent in de markt gezet. Met zo’n aankondiging wek je niet alleen interesse, maar schep je ook torenhoge verwachtingen. Laten we eens proberen een objectieve vergelijking maken. Waar voor de Britse JK Rowling de Harry Potter-boeken haar grote doorbraak betekenden, had de schrijver van ‘Die Wolf-Gäng’, de boekenreeks waar ‘Magic Kids’ op gebaseerd is, al een enorme staat van dienst en een zekere reputatie om hoog te houden. Deze Wolfgang Hohlbein behoort zelfs tot de meest succesvolle en productieve Duitse fantasyauteurs en brengt al sinds begin jaren tachtig sciencefiction-, fantasy- en horrorboeken op de markt. Het kan niet anders of hij liet zich voor ‘Die Wolf-Gäng’, waarvan het eerste deel in 2007 verscheen, door het succes van Rowling inspireren. Binnen vijftien maanden werden maar liefst vijf boeken uitgebracht. Meest opvallende overeenkomsten: net als de ‘Harry Potter’-boeken speelt ook de reeks van Hohlbein zich af op een magische school en zijn er drie buitenbeentjes die de hoofdrol spelen.

Maar waar Harry, Ron en Hermelien een toverstok hebben waarmee ze moeten leren omgaan, hebben de Magic Kids hun magie al vanaf hun geboorte meegekregen. Allemaal behoren ze namelijk tot een bepaalde groep magische wezens. Zo is Vlad (Aaron Kissiov) een vampier, zijn roodharige beste vriend Wolf (Arsseni Bultmann) een weerwolf en hun vriendinnetje Faye (Johanna Schraml) een fee. Heel vroeger leefden de mensen en de magische wezens met elkaar in onmin, maar inmiddels heerst er vrede. Als de film begint, is Vlad net met zijn vader Barnabas (Rick Kavanian) verhuisd naar Craifeld. Het is dé place to be voor magische wezens zoals zij, want hier staat de Penner Academie, waar kinderen zoals Vlad, Wolf en Fee leren hoe ze hun magische krachten moeten gebruiken. Dat is in hun geval niet zo makkelijk, want vampier Vlad blijkt niet tegen bloed te kunnen, Fee heeft hoogtevrees en Wolf is allergisch voor dierenhaar. Terwijl ze hun angsten proberen te overwinnen, moeten ze intussen ook de kwade oude demon Lucifer (Christian Berkel) tegenhouden, die zich vermomd heeft als burgemeester Louis Ziffer (!) en zijn zinnen heeft gezet op een machtsovername, zodat de tijd teruggedraaid kan worden en de oorlog tussen de mensen en de monsters weer kan oplaaien. Maar daarvoor heeft hij wel de magische bloedscherf nodig die Vlad van zijn moeder heeft gekregen.

‘Magic Kids’ begint redelijk veelbelovend, met een sfeerrijk magisch woud, waar Vlad en zijn vader doorheen moeten om bij Craifeld te kunnen komen, dat bewaakt wordt door een door Waldemar Kobus (‘Zwartboek’, 2006) gespeelde bostrol. Zodra ze het stadje binnenrijden, blijkt het echter niet zo veel te verschillen van een gemiddeld typisch Duits plaatsje vol met vakwerkhuizen en winkeltjes. Wellicht heeft het met het budget te maken, maar je kunt je niet aan de indruk onttrekken dat er meer gedaan had kunnen worden aan de aankleding. Ook een gemiste kans is de beperkte aandacht voor de Penner Academie en de medeleerlingen. Juist door daar meer van te laten zien, had regisseur Tim Trageser zijn film meer tot leven kunnen laten komen. Dat zie je ook aan de, eveneens om budget-technische redenen, spaarzame momenten dat er special effects worden ingezet: de film krijgt er een boost door en de aandacht wordt even afgeleid van het overdreven acteren van met name de volwassen acteurs. Soms werkt dat (Sonja Gerhardt als Frau Circemeyer, de heks die als secretaresse van de burgemeester haar vrouwelijke charmes inzet om Vlads vader te verleiden, maakt er het beste van), meestal niet. Vooral Berkel, nota bene een van de meest ervaren acteurs met films als ‘Der Untergang’ (2004), ‘Valkyrie’ (2008) en ‘Trumbo’ (2015) op zijn palmares, slaat de plank volledig mis. Zijn Louis Ziffer/Lucifer schmiert erop los en werkt op de zenuwen en als puntje bij paaltje komt laat hij zich wel heel makkelijk inpakken door de drie kinderen.

De jonge Kissiov heeft potentie, net als Schraml. Bultmann is er voor de komische noot en dat is in dit geval vooral slapstick en flauwigheid. En zo is ‘Magic Kids’ een aaneenschakeling van gemiste kansen. Is het eerlijk om deze film, met een beduidend kleiner budget, af te zetten tegen de ‘Harry Potter’-films? Natuurlijk niet. Maar als je je presenteert als ‘het Duitse antwoord op Harry Potter’, dan voer je de druk zelf al te hoog op. De wereld die in ‘Magic Kids’ gecreëerd wordt is minder magisch, minder fantasierijk, minder betoverend en minder spannend dan die van Hogwarts. Kinderen die nog te jong zijn voor ‘Harry Potter’, zullen zich met deze nagesynchroniseerde film best vermaken. Maar gun ze, zodra het kan, alsjeblieft het échte werk!

VOD-release: 23 september 2022