Magnus (2016)

Recensie Magnus CinemagazineRegie: Benjamin Ree | 75 minuten | documentaire | Met: Magnus Carlsen, Garry Kasparov, Viswanathan Anand

Schaken is geen sport voor de massa, maar ook zonder kennis van rokades is de documentaire ‘Magnus’ interessant. De film weet schaken neer te zetten als een gegeven dat even ongrijpbaar is als de hoofdpersoon.

De Noor Magnus Carlsen (1990) staat bekend als de Mozart van het schaakspel, mede omdat zijn genialiteit al op jonge leeftijd aan het licht kwam. Dat is ook waar de documentaire start. Door middel van homevideo’s van de familie Carlsen wordt de kijker bekend met het wonderkind, die zich op jonge leeftijd al regelmatig lijkt te verliezen in zijn eigen gedachten. Zoals blijkt heeft zijn vader al snel door dat Magnus anders is en ze vinden een uitlaatklep in schaken. Vervolgens gaat het snel met de carrière van Magnus. Op zijn dertiende wordt hij grootmeester en datzelfde jaar weet hij toenmalig wereldkampioen Kasparov op een remise te houden. Grootsheid is de lotsbestemming van de Noor en dat is dan ook de verhaallijn van ‘Magnus’. De climax van de film is, zoals van een beetje sportfilm te verwachten, de titelstrijd om het wereldkampioenschap.

De manier waarop het verhaal in deze documentaire verteld wordt is weinig verrassend, maar daardoor niet minder boeiend. Omdat je Magnus al op jonge leeftijd leert kennen, groei je als kijker mee. De sympathie voor de hoofdpersoon is knap geconstrueerd want Magnus is niet zo toegankelijk. Hij is een introvert die bijna letterlijk geestelijk afwezig kan zijn. Ook spreekt hij over demonen en lijkt hij steeds op het punt te staan in te storten. Aan de andere kant blijkt hij een echt familiemens die met beide benen op de grond is blijven staan.

De regisseur van ‘Magnus’ is de onbekende Benjamin Ree die vooral een achtergrond heeft in de televisiewereld. Dit is ook te zien in zijn eerste documentairefilm. De film is met 75 minuten gemakkelijk te consumeren, maar het mist (daardoor) wel diepgang. Magnus blijft een ongrijpbare jongen. Zo snapt niemand hoe hij zo goed heeft kunnen worden. Zelfs Magnus heeft geen idee. Hij speelt vooral op intuïtie. Maar dat is het dan ook. Nergens wordt meer duiding gegeven. Ook als Magnus tijdens een interview spreekt over zijn demonen, verwacht je als kijker wat meer diepte, maar verder dan de constatering dat hij dus demonen heeft gaat het niet. Ondanks de sympathie die je voelt kom je niet echt dichtbij. Dat maakt dat ‘Magnus’ voelt als een echte sportdocumentaire. Het draait vooral om de sportieve prestaties van de hoofdpersoon en het blijft wat oppervlakkig op het gebied van de persoon achter de sporter. Dit neemt echter niet weg dat je 75 minuten geboeid te zitten te kijken naar een introverte jongen op weg naar absolute grootsheid.

Ton te Slaa

Bioscooprelease: 19 januari 2017
VOD-release: 10 mei 2017