Maharaja (2024)

Regie: Nithilan Saminathan | 141 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Vijay Sethupathi, Anurag Kashyap, Mamta Mohandas, Natarajan Subramaniam, Abhirami, Divya Bharathi, Singampuli, Aruldoss, Munishkanth, Sachana Namidass, Vinod Sagar, Manigandan, Kaalaiyan, Lizzie Antony, Mullai Arasi, Bharathiraja, Thenappan P.L., Poovaiyar, Vetrivel Raja, Mohan Raman, Saravana Subbiah, Supergood Subramani

Mahārāja, Sanskriet voor ‘grote heerser’, is geen titel die je onmiddellijk zou plakken op de zachtaardige, goede huisvader. Maar Vijay Sethupathi – Maharaja genaamd in de film – ontpopt zich gaandeweg tot een John Wick-achtig personage en bewijst zo wel degelijk te ‘heersen’. Een misleidende naam voor een misleidend personage, maar ook voor een misleidende film. In ‘Maharaja’ is niets wat het lijkt. Alles wat opgezet wordt, krijgt een twist. En dat is zowel de films grootste verdienste, als z’n grootste probleem. De laatste zeventig minuten zijn ongetwijfeld een misdaadthriller, en wel een van hoog niveau. De eerste zeventig minuten echter, weten niet goed wat ze zijn. Een set-up, dat is zeker. Maar wel een érg lange. En hoewel die set-up van de nodige humor wordt voorzien, verveelt het toch wat. Maar wie toch van de Netflixknoppen blijft of de kans krijgt deze film in de bioscoop te zien, wordt getrakteerd op de spannendste plotontwikkeling die filmjaar 2024 te bieden had.

Maharaja is een barbier die, na een inbraak in z’n huis, hulp zoekt bij de politie met het vinden van z’n “Lakshmi”. Wie of wat dat is, probeert de kijker met de politie te ontdekken. Een slim scenario en een vakkundige montage verschaffen in de tweede helft van de film een tempo dat meesleept en een timing die beklijft. Op het moment dat duidelijk wordt, hoeveel informatie al die tijd is achtergebleven, begint de film te draaien als een kappersstoelcarrousel. ‘Maharaja’ onderzoekt hoe kleine misverstanden, wrok koesteren zonder het hele verhaal te kennen en handelen naar impulsen kunnen leiden tot ondraaglijke gevolgen. Maar als familiedrama schiet het daarin tekort. Op de acteerprestaties van de hoofdcast valt niets aan te merken. Vijay Sethupathi speelt z’n op het lijf geschreven rol met de juiste ingetogenheid en grimmigheid, Sachana Namidass speelt Maharaja’s dochter met een tedere zelfzekerheid en Anurag Kashyap toont nogmaals aan dat hij ook aan de andere kant van de camera overdadigheid kan neerzetten. Maar in de dialogen oogt het script duidelijk in het mysterie/thriller-genre ingeschreven.

Als genrefilm is ‘Maharaja’ een meer dan geslaagde onderneming die bewijst dat regisseur en scenarist Nithilan Saminathan een in de gaten te houden soevereiniteit is. Op het terrein van complexe en uitdagende plotlijnen is hij absoluut een ‘grote meester’. En laat dat nu net een terrein zijn dat niet vaak meer omgespit wordt in blockbustercinema. Eigenlijk is dit een thriller die in een cinemazaal pas volledig tot z’n recht kan komen, maar wie hem op Netflix opzet en doorzit, kan zich verwachten aan een onthutsende ontknoping, bloedstollende actie en een memorabel laatste beeld. Een film die het concept van ‘payoff’ volledig begrijpt, op het publiek toepast en dan de aandachtige rijkelijk beloont.

Arthur Vandermoere

Waardering: 4