Make-Out with Violence (2008)

Regie: Deagol Brothers | 105 minuten | horror, komedie, romantiek, fantasie | Acteurs: Eric Lehning, Cody DeVos, Leah High, Brett Miller, Tia Shearer, Jordan Lehning, Josh Duensing, Shellie Marie Shartzer, Amanda Bailey, David Carney, Jack Doyle, Kevin Doyle, Patricia Doyle, Zach Duensing, Steve Duensing, Chris Edgerton, David Fuqua, Lori D. Hall, Alexandra Huff, Janet Ivey, Amanda Jones, Jasmin Kaset, Bob King, Cheri Glor, Mike Luckett, Beau McCombs, Megan McNabb, David Mead, Aaron Miller, Devon Miller, Rebel Mollura, Beth Olson, Dale Rainey, Ryan Roshangah, Lauren Sandidge, John Silvestro, Cori Snider, Gail Sparks, Marshall Weber, Blake Williams

Achter de naam The Deagol Brothers gaat een Amerikaans multimediacollectief schuil dat zich wil inspannen voor een uitmuntende kwaliteit in kunst en entertainment. Hun pseudoniem kozen ze omdat ze niet als individuen benoemd willen worden. Een film maak je namelijk niet alleen, maar met een hele groep inspirerende mensen om je heen. Hun eerste lange speelfilm is dan ook een product waar een heel collectief achter zit. Vrijwel iedereen heeft op de een of andere manier een dubbele functie vervuld bij de totstandkoming van ‘Make-Out with Violence’ (2008). Zo schreven hoofdrolspelers Eric Lehning en Cody DeVos mee aan het script en is bijrolacteur Jordan Lehning (de broer van inderdaad) verantwoordelijk voor de eigenzinnige soundtrack. In de namenlijst van de cast is duidelijk te zien dat dit een project is van een kleine groep nauw betrokken mensen;  diverse namen komen veelvoudig voorbij.

In ‘Make-Out with Violence’ zien we hoe het over het algemeen optimistische genre van het tienermelodrama op opmerkelijke wijze samenvloeit met een onvervalste horrorfilm. De tweeling Patrick (Eric Lehning) en Carol (Cody DeVos) rouwt om hun vriendin Wendy (Shellie Marie Shartzer), die al zo lang spoorloos is dat men er van uitgaat dat ze dood is. Kort na de herdenkingsdienst trekt Carol er met zijn broertje Beetle (Brett Miller) op uit, de natuur in. Daar treffen ze tot hun grote schrik het levende lijk van Wendy aan, als een zombie vastgebonden aan een boom. Ze nemen haar mee naar huis en stallen haar in het lege huis van hun vriend Rody (Jordan Lehning), die op vakantie is. Patrick heeft altijd al een oogje gehad op Wendy, maar nu ze dood is – of toch niet helemaal – raakt hij helemaal door haar geobsedeerd. Hij neemt de verzorging op zich en is niet meer bij haar weg te slaan. Carol probeert ondertussen Wendy’s beste vriendin Addy (Leah High) te versieren, voordat ze na de zomer naar een andere stad vertrekt. Dat blijkt nog niet zo eenvoudig. Addy staat niet echt open voor een relatie omdat ze erg rouwt om haar vriendin.

‘Make-Out with Violence’ werd in de VS geprezen als dé indie-sensatie van het jaar en kreeg op diverse (kleinere) festivals prijzen toebedeeld. De film oogt als een lichte zomerfilm: een groep jongeren uit de suburbs probeert volwassen te worden. Hormonen gieren door hun lijf. Ze hebben zojuist hun eindexamens gehad en bereiden zich voor op een heel nieuwe periode in hun leven: de studententijd. De tragische vermissing van een van hen gooit echter roet in het eten: wég onbezorgde zomer! Dat Wendy als zombie wordt teruggevonden en vervolgens als levend lijk een passieve rol krijgt toebedeeld is zowel de kracht als de zwakte van deze film. Om maar met het positieve te beginnen: de relatie die Patrick met haar probeert op te bouwen is even bizar als boeiend en geeft een indringend beeld van een jongen die voldoening probeert te vinden in zijn onbeantwoorde liefde. Zijn bizarre ‘relatie’ met het ondode meisje ontaardt in een finale die zowel morbide en angstaanjagend is als romantisch en liefdevol.

Maar daarmee hebben we direct ook het enige aspect van de film genoemd dat aardig uit de verf komt. De verhaallijn rond Carol en Abby (overigens wel de twee sympathiekste personages uit de film) probeert hardnekkig voet aan de grond te krijgen maar faalt daarin. De functie van bepaalde andere personages – met name ‘aanhangsels’ Anne Haran en Rody – blijft onduidelijk. De verhaallijn rond Wendy’s vriendje Brian (Josh Duensing) is interessant maar wordt nauwelijks uitgewerkt. Gelukkig vormt de kleine Beetle wél een welkome aanvulling op de hoofdpersonages. Vanuit zijn perspectief wordt het verhaal verteld, via een voice-over wat meestal een zwaktebod is en ook hier niet echt nodig was maar gelukkig geen storende factor vormt. Het acteerwerk is over het algemeen matig, Brett Miller komt als Beetle nog het beste uit de verf. De cinematografie oogt fris en degelijk. De score van Jordan Lehning is origineel en vormt een krachtige aanvulling op het verhaal.

‘Make-Out with Violence’ valt een beetje tussen wal en schip. Liefhebbers van zombiefilms zullen vinden dat dit debuut van The Deagol Brothers te weinig horrormomenten bevat. Hou je meer van indie, dan laat je je misschien afschrikken door het feit dat een levend lijk een centrale rol speelt in deze film. Feit blijft dat het team achter ‘Make-Out with Violence’ een gewaagd, origineel en ambitieus project hebben gemaakt en dat valt zeker te prijzen. Dat niet alle aspecten (verhaallijn, acteerwerk) even goed uit de verf komen is jammer maar met deze debuutfilm geven de Deagol Brothers in ieder geval een aardig voorzetje van wat we in de toekomst allemaal nog van hen kunnen verwachten.