Mal de pierres (2016)

Recensie Mal de pierres CinemagazineRegie: Nicole Garcia | 120 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Marion Cotillard, Louis Garrel, Alex Brendemühl, Brigitte Roüan, Victoire Du Bois, Aloïse Sauvage, Daniel Para, Jihwan Kim, Victor Quilichini, Ange Black-Bereyziat, Sören Rochefort, Camilo Acosta Mendoza, Francisco Alfonsin, Julio Bollullo Carasco

Bovarysme, noemen ze dat in Frankrijk wel, wanneer een personage een aan geestesziekte grenzende interesse aan de dag legt voor passionele extremen. Ondergetekende vindt dat vaak badinerend: wat is er mis met illusies, en dan met name die van de liefde? Als film al troost biedt, waarom zou verliefdheid dat niet kunnen?

De Provençaalse Gabrielle (Marion Cotillard) wordt door haar moeder praktisch uitgehuwelijkt aan een stuurse Catalaan (Alex Brendemühl), nadat zjj in een eerdere scène al zonder ondergoed smachtend een rivier is ingelopen en een bibliothecaris die niet op haar lichamelijke avances wilde ingaan en public heeft vernederd. Deze bipolaire surrogaat-Emma kan wel een beetje stabiliteit gebruiken, maar mooifilmer Nicole Garcia bewandelt een merkwaardig pad tussen pathologie en herkenbaarheid, tussen realisme en emotionele geloofwaardigheid.

Betrouwbare topper Cotillard is als centrum van handeling een wassen beeld waarop de kijker fantasieën kan projecteren. Een dubbel gevoel, want geen opgave en tegelijkertijd gratuit. Zoals de romantische liefde in het echte leven misschien? Nee, daarin bestaan veel mooiere liefdesverhalen dan dat van Gabrielle en haar soldaat (Louis Garrel), een half waanbeeld en volstrekt voorspelbaar. De filmrealiteit van ‘Mal de pierres’ (de buitenechtelijke geliefden hebben nierkwalen en zijn daarvoor opgenomen) lijkt ontsproten aan een Bovary-groupie met bloedarmoede. De acteerprestaties van Brendemühl vallen meer op dan die van Cotillard, maar zijn personage is vlak, net als dat van de gepijnigd fronsende Garrel. Dit acteertrio sleept zich door de handeling, die onbevredigend eindigt (reclame voor vakantiehuizen?). De romantische liefde sleept zich echter niet door het leven, maar zweeft erboven – totdat zij hard maar zeker landt.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 8 december 2016
DVD-release: 28 februari 2017