Malik (2017)

Recensie Malik CinemagazineRegie: Shady El-Hamus | 44 minuten | actie, avontuur, misdaad, drama | Acteurs: Sam Louwyck, Reinout Scholten van Aschat, Bilal Wahib, Sabri Saad El-Hamus, Paloma Aguilera Valdebenito, Jochum ten Haaf, Lukas Dijkema

Nederland barst van het filmtalent. Dankzij projecten als ‘One Night Stand’, dat jaarlijks geïnitieerd wordt door de omroepen NTR, VARA en VPRO, en het NPO-Fonds, CoBo en het Filmfonds, krijgen veelbelovende filmmakers een mogelijkheid om aan een groot publiek te laten zien wat ze in huis hebben. Elk jaar worden zes nieuwe films van elk ongeveer drie kwartier uitgezonden door de NPO. Vanaf volgend jaar wordt de reeks vervangen door ‘Centraal’, een dramaserie die bestaat uit zes afleveringen van 45 minuten die met elkaar verbonden zijn via één locatie: station Rotterdam Centraal. In 2017 zijn de uitverkoren filmmakers echter nog vrij om zelf hun locaties uit te kiezen. De derde film in de reeks van dit jaar is ‘Malik’ (2017) van regisseur Shady El-Hamus (1988), zoon van de Nederlands-Egyptische acteur Sabri Saad El-Hamus, onder meer bekend van zijn rollen in Martin Koolhovens ‘Het Schnitzelparadijs’ (2005) en ”n Beetje verliefd’ uit 2006, de veelbekroonde tv-film ‘Offers’ (2005) en televisieseries als “Levenslied” en “Lijn 32”. Shady studeerde in 2012 als scenarioschrijver/regisseur af aan de Nederlandse Filmacademie en gooide met zijn examenfilms ‘Magnesium’ en ‘Over zonen’ al hoge ogen. Die laatste film zorgde er bovendien voor dat Shady werd aangenomen voor een prestigieuze tweejarige vervolgopleiding aan de National Film and Television School in het Engelse Beaconsfield. Ook die opleiding rondde hij met succes af. ‘Malik’ is een van de drie (korte) films die Shady in 2017 uitbracht; de andere zijn ‘Nachtschade’ en ‘Bestaan is gaan’.

De twee hoofdpersonen in de spannende roadmovie ‘Malik’ kunnen op het eerste gezicht niet meer van elkaar verschillen. Ben (Vlaming Sam Louwyck) is een mid-vijftiger wiens boerenbedrijf aan de grond zit. Hij had graag gezien dat zijn zoon Simon (Reinout Scholten van Aschat) het stokje van hem had overgenomen, maar op het laatste moment besloot hij te verhuizen naar de stad. Simon heeft een laatste reddingsplan bedacht, maar zijn vader is te trots om zijn hulp te aanvaarden. Bovendien voelt hij zich door Simon verraden. En dan is er de achttienjarige Amir (Bilal Wahib), een jongen die in zijn nog jonge leven al veel te vaak met justitie in aanraking is gekomen. Hij heeft een slechte relatie met zijn vader (Sabri Saad El-Hamus), die Amirs oudere broer Malik altijd op een voetstuk heeft gezet. Waar zijn vader hoopte dat Amir meer zoals zijn nagenoeg perfecte broer zou worden, werd hij juist recalcitrant en belandde hij in de jeugdgevangenis. Na jaren te hebben vastgezeten, ontdekt Amir dat zijn broer ongeneeslijk ziek is. De familie wacht op een donorhart, maar de wachtlijst is lang en veel tijd heeft Malik niet meer. Amir, die geen enkel toekomstperspectief meer ziet voor zichzelf, bedenkt een plan om zijn leven nog enige betekenis te geven: hij wil zijn eigen leven geven voor dat van zijn broer, en via een oom tracht hij een illegale harttransplantatie te regelen. Zodra hij kans ziet, ontsnapt hij uit de jeugdgevangenis. Hij wil zo snel mogelijk naar zijn broer. Het is op dit punt dat de wegen van Amir en Ben elkaar kruisen; Amir gijzelt Ben, zodat hij hem naar zijn ouderlijk huis kan rijden. Hoewel het er aanvankelijk niet zachtzinnig aan toegaat, groeien de twee uiteindelijk toch naar elkaar toe.

Het scenario is geschreven door Oscar van Woensel, die onder meer verantwoordelijk was voor het vierde seizoen van de hitserie “Penoza”. ‘Malik’ onderstreept nog maar eens dat we als mensen niet moeten focussen op onze verschillen, maar op onze overeenkomsten. In beide personages – de opgefokte en gekwelde Amir tegenover de ingetogen en uitgebluste Ben – schuilt de pijn en frustratie van een mislukte vader-zoonrelatie. Door zich langzaam maar zeker over Amir te ontfermen, schudt Ben de vader die ergens diep in hem verscholen zit wakker. Hij voelt zich bovendien weer ‘nodig’, want door zich op te stellen als een vertrouwenspersoon voor deze jongen in nood, kan hij de fouten die hij in het verleden met zijn eigen zoon maakte, weer een beetje ‘goedmaken’. ‘Malik’ trekt je direct vanaf de eerste minuut de wereld van zijn twee hoofdpersonen in. En dankzij sterk acteerwerk van zowel Sam Louwyck als Bilal Wahib blijf je geboeid kijken; hoe loopt dit af? Tegelijkertijd weet de film zijn publiek een spiegel voor te houden, zoals de personages dat bij elkaar doen. Mensen verschillen vaak minder van elkaar dan je denkt. In hoeverre laten wij ons leiden door stereotypen en clichés? ‘Malik’ eindigt hartverscheurend; het slotakkoord toont aan dat Shady El-Hamus niet zomaar zwicht voor de meest wenselijke en publieksvriendelijke uitkomst. Zoals het in het leven ook vrijwel nooit eindigt zoals in een gemiddelde Hollywood-film. ‘Malik’ is spannend, ontroerend en compromisloos. ’n Sterk staaltje van wat filmmaker Shady El-Hamus in zijn mars heeft!

‘Malik’ wordt vrijdag 17 november 2017 om 21.30 uur op NPO 3 uitgezonden.