Man of Steel (2013)

Regie: Zack Snyder | 143 minuten | actie, avontuur, fantasie, science fiction | Acteurs: Henry Cavill, Russell Crowe, Amy Adams, Diane Lane, Kevin Costner, Michael Shannon, Laurence Fishburne, Christopher Meloni, Rebecca Buller, Jadin Gould, Richard Schiff, Ayelet Zurer, Tahmoh Penikett, Antje Traue, David Paetkau, Michael Kelly

Een nieuw tijdperk vraagt om een nieuw soort superheld, en dus ook om een nieuwe Superman. Regisseur Zack Snyder (‘Watchmen’) en scenarioschrijver David S. Goyer (‘The Dark Knight’) kregen de taak toebedeeld om de man met de cape in de steigers te zetten. Ze doen dat met flair: de brave burgerman van weleer is met pensioen gestuurd en vervangen door een held met een rauw randje. De cape is gebleven, het S-logo ook, maar de befaamde rode onderbroek is weggemoderniseerd en Superman neemt pas aan het einde van de film het bebrilde alter ego aan zoals we dat kennen uit eerdere films. De filmmakers kozen duidelijk voor actie en spektakel boven romantiek, humor en zelfreflectie, maar zijn er toch in geslaagd om ‘Man of Steel’ een hart te geven.

De film trapt af op Krypton, een planeet die aan de rand van de afgrond staat. Wetenschapper Jor-El (Russell Crowe) stuurt zijn pasgeboren zoontje Kal-El naar de veilige aarde in de hoop dat hij zich daar met zijn gaven nuttig kan maken. De jongen wordt geadopteerd door Martha en Jonathan Kent (Diane Lane en Kevin Costner), die hem de naam Clark geven en hem liefdevol opvoeden. Ze leren hem om zijn superkrachten te beheersen en zijn hoofd niet boven het maaiveld uit te steken, want daar zou de mensheid maar bang van worden. Dat weerhoudt Clark (Henry Cavill) er niet van om zich keer op keer op te werpen als redder in nood. Zijn acties trekken de aandacht van journaliste Lois Lane (Amy Adams), die al snel ontdekt dat Clark afkomstig is van een andere planeet en tot bijzondere dingen in staat is. En dat is maar goed ook, want de aarde krijgt opnieuw bezoek van Krypton. IJzervreter General Zod (een goed gecaste Michael Shannon) heeft de verwoesting van zijn planeet overleefd en heeft zijn oog op de aarde laten vallen als nieuwe thuisbasis voor zijn volk.

Que structuur zit ‘Man of Steel’ slim in elkaar. Doordat de filmmakers qua actie gelijk spijkers met koppen slaan en de jeugd van Clark tonen in flashbacks weten ze een lange, trage opstart te vermijden, terwijl je als bioscoopbezoeker toch de kans krijgt om het personage Superman te leren kennen. Cavill is overigens uitstekend in de rol; onpeilbaar en benaderbaar tegelijk en daarmee het soort superheld dat we tegenwoordig graag zien. De acteur kweekte er voor ‘Man of Steel’ een bonk spieren bij om u tegen te zeggen en krijgt volop de kans ze te laten rollen. Zoals je van een regisseur als Zack Snyder mag verwachten zien de vecht- en actiescènes eruit om door een ringetje te halen. Wel heeft hij op het einde de neiging zichzelf te overschreeuwen en is het spektakel op een gegeven moment onderhevig aan inflatie. Zod en Superman zijn geduchte tegenstanders die elkaar met gemak door gevels meppen, maar na tien keer heb je het foefje wel gezien. Tip voor de lokale autoriteiten: laat twee Kryptonians los in je stad, en je bouwsector is de komende jaren verzekerd van werk.

Door de nadruk op actie verdwijnt de Clark Kent/Lois Lane-romance in ‘Man of Steel’ naar de achtergrond. Er wordt weliswaar gezoend, maar omdat zowel Lois als Clark het druk hebben gebeurt dit tussen de bedrijven door. Veel ruimte voor humor is er ook niet in deze film; Superman neemt zichzelf en zijn reddingswerk erg serieus. Of je deze punten als storend ervaart hangt af van je persoonlijke voorkeur. Liefhebbers van de Richard Donner-films zullen wellicht met weemoed terugdenken aan de aaibare superheld met het spandex-pak en het ingewikkelde liefdesleven, maar als je op zoek bent naar een solide actiefilm kun je het deze zomer slechter treffen.

Paula Koopmans

Bioscooprelease: 20 juni 2013
VOD-release: 23 oktober 2013