Man on a Ledge (2012)

Regie: Asger Leth | 102 minuten | thriller, misdaad | Acteurs: Sam Worthington, Elizabeth Banks, Jamie Bell, Edward Burns, Ed Harris, Kyra Sedgwick, William Sadler, Genesis Rodriguez, Anthony Mackie, Afton Williamson, Jonah Falcon, Pooja Kumar

Daar sta je dan, op een smalle richel tientallen meters boven Manhattan, met niks anders onder je voeten dan een dunne richel van enkele centimeters breed die je van een vrije val behoedt. Op de grond staan honderden mensen in spanning te wachten op wat er komen gaat. De adrenaline giert door je lichaam. Spring je of spring je niet? Het is deze zeer indrukwekkende setting die de basis vormt van het verhaal van ‘Man on a Ledge’.

De man die op de richel staat is Nick Cassidy (Sam Worthington), een voormalig politieagent. Na onterecht veroordeeld te zijn wegens een diamantroof komt Nick in de gevangenis terecht voor 25 jaar. Na twee jaar weet hij tijdens een begeleid verlof te ontsnappen en nu is het enige doel van de voortvluchtige Nick om zijn onschuld aan de rest van de wereld te bewijzen. Hiertoe probeert hij het vertrouwen te winnen van Lydia Mercer (Elizabeth Banks), de vrouw die hoofdverantwoordelijk is voor de reddingsoperatie om Nick van de richel te krijgen. Terwijl Nick op de rand van de afgrond staat, is zijn broer Joey (Jamie Bell) samen met zijn vriendin Angie (Genesis Rodriguez) bezig met een overval op de kluis waar de diamant die Nick gestolen en vernietigd zou hebben ligt.

‘Man on a Ledge’ is de debuutfilm van regisseur Asger Leth. Niet dat hij een groentje in het vak is: Asger Leth heeft een rijke ervaring op het gebied van documentaires, maar dit is wel zijn eerste speelfilm waarbij hij de regie in handen heeft. Hoewel de setting van de film zoals gezegd heel intrigerend is, is dit helaas het enige dat echt indrukwekkend is aan de film. Want ook al is het verhaal best interessant, zitten er te veel slordigheden in de film om echt tot een spektakelstuk te leiden. Zo is met name de roof die Joey en Angie plegen (een beetje in ‘Mission: Impossible’ stijl) niet al te goed uitgewerkt. De manier waarop ze de beveiliging weten te omzeilen is wel erg eenvoudig (een simpele foto voor een beveiligingscamera plakken om te zorgen dat deze je niet ziet is nou niet bepaald geloofwaardig). Verder zijn de dialogen tussen Joey en Angie storend. In plaats van zich te concentreren op de overval doen de twee niks anders dan continu als een stel pubers over hun relatie ruzie maken. Dit blijven ze zo lang doen dat het op je zenuwen gaat werken en daarnaast zijn het ook compleet overbodige gesprekken. Helaas is ook de spanning in het verdere verloop van de film nauwelijks aanwezig. Daar waar de makers vol trots doen voorkomen dat de film de kijker continue in spanning laat of Nick nu wel of niet gaat springen, is hier eigenlijk nauwelijks sprake van. Je weet namelijk al heel snel dat zijn actie niets meer dan een afleidingsmanoeuvre is zodat Joey en Angie rustig hun werk kunnen doen.

Toch is ‘Man on a Ledge’ geen slechte film. De gesprekken tussen Nick en Lydia op de richel zijn zeker de moeite waard, met Lydia die lekker rustig in het raam zit en Nick die op de rand staat. Daarnaast is de keuze om een groot deel van het verhaal op een smalle richel te laten afspelen zeker interessant. Het zijn vooral deze scènes op de richel van het hotel waar ‘Man on a Ledge’ het van moet hebben. Aan het eind van de film vindt er weliswaar nog de nodige actie plaats, maar deze is van een niet al te hoog niveau, zoals eigenlijk de hele film van een niet al te hoog niveau is. De film laat je achter met het gevoel dat er meer uit het verhaal en de setting gehaald had kunnen worden. Nu blijft het helaas bij goede bedoelingen.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 1 maart 2012
DVD- en blu-ray-release: 15 augustus 2012