Maraschino Ruby (2022)

Regie: Nelson Yokota | 4 minuten | animatie, korte film, misdaad, komedie | Originele stemmencast: Sam Rockwell, Craig Robinson, Anthony Ramos, Alex Borstein, R. Orlando Duenas, Awkwafina, Marc Maron, Angie Howard

‘Maraschino Ruby’ is een nog geen vijf minuten durend animatiefilmpje van DreamWorks, dat als extra bij de home entertainment-release van bioscoophit ‘The Bad Guys’ (2022) geleverd wordt. De short speelt zich af ná de gebeurtenissen in de hoofdfilm, maar hadden als after credits fragment niet gepast. Leuk extraatje dus, voor de animatiefans die Mr. Wolf, Mr. Shark, Mr. Snake, Mr. Piranha en Mrs. Tarantula inmiddels in hun hart hebben gesloten.

Alsof we nog niet weten wie ze zijn, wordt de gang toch even – met de bekende freeze frame-techniek uit de film – aan ons voorgesteld. Mr. Snake heeft net één van zijn geliefde popup-ijsjes gehaald, maar Mr. Wolf vraagt zich bezorgd af of zijn beste vriend deze wel betaald heeft. Het is al te laat. De politie achtervolgt ze en ze worden gevangen genomen. Dat is echter geen einde oefening voor de Bad Guys, want Mr. Shark doet één van zijn geroutineerde vermommingstrucs en kletst zijn bendeleden als advocaat Jude Lawson (!) vrij. Dat was overigens niet nodig, want het bonnetje dat Mr. Snake wel eerlijk 79 cent voor het ijsje heeft neergelegd is al voldoende bewijs. Maar de Bad Guys vrijlaten is precies wat politiechef Misty Luggins nu niet wil: zij had de beroemde Maraschino Ruby als lokaas bedacht om te bewijzen dat de voormalige criminelen hun wilde haren juist niet achter zich hebben gelaten. Via een ouderwetse wisseltruc doen de vijf vrienden precies dat wat je van ze verwacht. Of is het toch een verrassing?

‘Maraschino Ruby’ is een leuk en razendsnel gemonteerd filmpje dat het niveau van de speelfilm evenaart. Goed verhaaltje, leuke dialogen en mooi geanimeerd. Dat smaakt naar meer!

DVD- en blu-ray-release: 10 augustus 2022 (als extra op de DVD- en blu-ray ‘The Bad Guys’)