Mardock Scramble Film 1: The First Compression – Marudukku sukuranburu: Asshuku (2010)

Regie: Susumu Kudo | 70 minuten | animatie

‘Mardock Scramble: The First Compression’. Yep, zo’n bizarre titel kan alleen maar uit het land van de rijzende zon komen. Deze anime is net zo Japans als sake en sushi. Deze tekenfilm snijdt niet misselijke thema’s als kindermisbruik, prostitutie en moord aan. De zware kost wordt gepresenteerd als brute scifi actiefilm. Wel een film die je aan het denken zet. Fans van cyberpunk mogen deze film niet missen.

In ‘Mardock Scramble: The First Compression’ ontmoet je Rune. Deze jonge vrouw verdient de kost als prostitué. Een ontmoeting met een mysterieuze gokker wordt haar fataal. Einde verhaal? Nee, dat niet. Rune wordt tot leven gewekt door dokter Easter. Rune ‘herleeft’ als cyborg. Met de hulp van Easter en een wapen dat zich in elke vorm kan veranderen, gaat ze op zoek naar haar moordenaar. Deze serial killer geniet van zijn ‘werk’. Na elke moord laat hij zijn geheugen wissen om zodoende zijn morele kompas schoon te houden om keer op keer van het moorden te genieten. Rune ontdekt dat haar moordenaar er alles aan doet om haar opnieuw het zwijgen op te leggen.

Hoewel er een aantal spectaculaire actie- en seksscènes in ‘Mardock Scramble: The First Compression’ te zien zijn, draait de film voornamelijk om karakterontwikkeling. Vooral de wederopstanding van Rune staat centraal. Ze heeft een tweede kans gekregen, maar hoe vul je een nieuw leven in als je vastzit in een bepaald patroon? Rune heeft een leven vol tegenslag gekend. Liefde is haar vreemd en compassie is een begrip waar ze weinig van meegekregen heeft. Deze film handelt over de waarde van een leven, lotsbestemming en je morele kompas. Als je slecht bent opgevoed, hoe weet je dan wat goed is?

Het zijn interessante thema’s die op prikkelende wijze worden vormgegeven. Rune snakt naar waardering. Als ze eindelijk erkenning krijgt, weet ze niet hoe ze daar mee om moet gaan. De gesprekken tussen haar en het levende wapen – dat elke vorm aan kan nemen, waaronder een gouden muis die heel veel van ‘Stuart Little’ wegheeft – zijn erg ontroerend. Ook de scènes in de rechtbank, waarin Rune haar moordenaar aanklaagt zijn emotioneel. Onze heldin is werkelijk niets bespaard gebleven. ‘Mardock Scramble: The First Compression’ snijdt ook de man-vrouw verhoudingen in de (Japanse) maatschappij aan. Vrouwen moeten onderdanig zijn en worden als gebruiksvoorwerp gezien. Mannen hebben anno 2012 nog steeds meer rechten dan vrouwen. Mannen die met elke vrouw het bed in duiken zijn stoer, maar prostituees dan weer niet. ‘Mardock Scramble: The First Compression’ snijdt boeiende onderwerpen aan zonder belerend over te komen.

Regisseur Susumu Kudo heeft een perfecte balans tussen actie en drama gevonden. Als het drama de overhand lijkt te nemen, presenteert hij een aantal indrukwekkende actiescènes. De animatie is vloeiend en het kleurgebruik sober – én flitsend – tegelijk. Wat ook helpt is dat de personages er erg bijzonder uitzien. Als Rune ineens met een aantal cyborgs geconfronteerd wordt, valt op hoe flamboyant ze eruit zien. Dit zijn geen anonieme boeven, maar schurken met een karakter (ook al worden ze eigenlijk niet uitgediept). Visueel gezien is deze film net zo indrukwekkend als inhoudelijk het geval is.

‘Mardock Scramble: The First Compression’ is het eerste deel van een trilogie. Dat is eigenlijk meteen het enige minpunt van deze film. Dit deel eindigt met een cliffhanger van jewelste. Fans van series als ‘Boogiepop Phantom’ en ‘Ghost in the Shell’ moeten deze reeks gewoon checken.

‘Mardock Scramble Film 1: The First Compression’ verschijnt maandag 26 maart 2012 op DVD.