Mare of Easttown (2021)

Recensie Mare of Easttown CinemagazineRegie: Craig Zobel | 420 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Kate Winslet, Julianne Nicholson, Jean Smart, Angourie Rice, John Douglas Thompson, Joe Tippett, Cameron Mann, Jack Mulhern, Izzy King, Justin Hurtt-Dunkley, Sosie Bacon, David Denman, Neal Huff, James McArdle, Guy Pearce, Ruby Cruz, Enid Graham, Chinasa Ogbuagu, Kassie Mundhenk, Mackenzie Lansing

‘Mare of Easttown’ is de nieuwe misdaadserie van HBO. Na het succes van ‘True Detective’ presenteert het betaalkanaal wederom een oerdegelijk detectiveverhaal. Hoewel de serie bepaalde genreconventies moeilijk van zich af weet te slaan, ontwikkelt de productie zich geleidelijk tot iets bijzonders.

De serie volgt Mare (Kate Winlset), die in het slaperige stadje Easttown woont. Jaren geleden won Mare het staatbasketbalkampioenschap op haar middelbare school, waardoor ze uitgroeide tot een bekend persoon in de gemeenschap. Tegenwoordig is Mare werkzaam als politierechercheur en worstelt ze met haar destructieve familie. Haar leven wordt nog een stuk hectischer wanneer het lijk van een alleenstaande tienermoeder in een nabijgelegen beek wordt gevonden. Mare zet alles op alles om de dader te vinden, maar wordt al snel gedwongen om haar eigen gevoelige verleden onder ogen te zien. Het eens rustige Easttown zal nooit meer hetzelfde zijn.

Het moordmysterie van ‘Mare of Easttown’ is niet bepaald vernieuwend. We hebben dit allemaal al eens eerder gezien. De vermoorde tiener. Het kleine stadje. De hardnekkige politie-inspecteurs. Met ‘Twin Peaks’ in de vroege jaren negentig stak David Lynch er al aardig de draak mee. En ja, op de verrassende ontknoping na, is er weinig verfrissend aan het moordmysterie van ‘Mare of Easttown’. Toch maakt de HBO-serie indruk. Niet vanwege de vele misdaad- en thrilleraspecten, maar juist door de karakters die hier aan ten grondslag liggen. Elk personage, hoe klein dan ook, valt onmiddellijk op. Dit is een kleurrijk gezelschap van individuen en ze worden stuk voor stuk uitstekend vertolkt. Na een tijdje zinkt het besef: dit is niet zozeer een verhaal over criminaliteit of moord. Dit is op de eerste plaats een serie over mensen, met al hun bijbehorende tekortkomingen en mankementen.

Elk personage verbergt een complexe psychologie. Hoe verder we in de plot komen, hoe meer de persoonlijkheid, onvolkomenheden en ambities van de hoofdrolspelers worden onthuld. We krijgen geleidelijk hints naar hun tragische verledens. Te beginnen met Mare. Zij is beschadigd en verscheurd door twijfel. Als een straf die ze zichzelf oplegt, raakt ze steeds dieper in haar geestdrift om de moordzaak op te lossen. Winslet is hier op het hoogtepunt van haar talent en levert zonder twijfel een van haar meest memorabele personages af.

Maar ook de andere castleden maken indruk. Jean Smart als Mare’s grofgebekte moeder zorgt geregeld voor een komische noot in het verhaal. Desalniettemin heeft zij een van de meest ontroerende scènes in de serie, die een vluchtige blik geeft in haar ware zelf. Ook Guy Pearce, als een outsider die net zijn intrek heeft genomen in Easttown, wekt interesse. In tegendeel tot Smart levert Pearce een zeer ingetogen rol af. Zijn karakterboog loopt zijdelings van die van de overige personages. Zijn karakter lijkt niet veel te verbergen, en bovendien, niet veel haast te hebben. Het is een plezante en kenschetsende rol van Pearce, die schel tegenover de rest van de cast staat.

‘Mare of Easttown’ is een fijne serie. Het bevindt zich niet op het niveau van sommige andere HBO-producties (het eerder genoemde ‘True Detective’ blijft een van de beste detectiveverhalen ooit gemaakt), maar het is niettemin solide. Met karakterontwikkeling als hoogste streven is de serie bovendien een aangename verrassing binnen een overbevolkt genre. In dat opzicht mogen er gerust meer van dit soort series worden gemaakt.

Len Karstens

DVD- en blu-ray-release: 15 september 2021