Maria Montessori – La nouvelle femme (2023)
Regie: Léa Todorov | 100 minuten | drama, biografie | Acteurs: Leïla Bekhti, Jasmine Trinca, Rafaëlle Sonneville-Caby, Raffaele Esposito, Laura Borelli, Nancy Huston, Agathe Bonitzer, Sébastien Pouderoux, Pietro Ragusa
‘Maria Montessori’ (2023), een biografisch drama van Léa Todorov, start in het Parijs van 1900. Daar woont Lili d’Alengy (Leïla Bekhti), een populaire en gewilde courtisane. Ze baadt in het geld en wordt door minnaars met kado’s overladen. Maar dan krijgt ze een ander ‘kado’: haar dochtertje Tina (Rafaëlle Sonneville-Caby), dat een beperking heeft, staat voor de deur. Al die tijd heeft oma voor haar gezorgd, maar nu zij is overleden, zal Lili de zorg moeten overnemen. Het meisje wordt met een doek over het hoofd naar binnen gebracht. Stel je voor dat iemand haar ziet?
Bevreesd voor haar reputatie vlucht Lili naar Rome. Daar hoort ze van het instituut van Maria Montessori (Jasmine Trinca), waar kinderen zoals Tina – ze worden in de film ‘imbecielen’ genoemd – verblijven. Ze besluit haar dochter aan te melden, waarna ze niet alleen kennismaakt met Maria’s onderwijsmethodes, maar ook betrokken raakt bij haar privéleven. De vrouwen hebben iets gemeen: ook Maria heeft een kind, dat niet door haarzelf wordt opgevoed.
Deze film bevat meer dan genoeg spanning om tot het eind geboeid te blijven. Zal het Lili lukken om haar reputatie hoog te houden? Ontstaat er misschien toch nog een moeder-dochter-band? En hoe loopt het af met Maria’s wens om haar zoon zelf groot te brengen? Op de juiste momenten komen er wendingen en pinches, zodat het verhaal interessant blijft.
Daarnaast is het makkelijk meeleven met zowel Lili als Maria. Lili’s schaamte voor haar dochter wordt zo overtuigend geacteerd, dat die bijna te voelen is. Tegelijkertijd is Maria’s perspectief invoelbaar. De kinderen in het instituut worden op een gevoelige manier geportretteerd, waardoor je ze als het ware door Maria’s ogen ziet. De enige kanttekening is dat de arts en pedagoog wel héél veel engelengeduld heeft. Soms zou je haar even wat minder aardig willen zien.
Ondertussen drukt de film je met de neus op de maatschappelijke positie van vrouwen in die tijd. Montessori wil niet trouwen met haar partner en collega Giuseppe Montesano (Raffaele Esposito), waardoor haar niet-erkende kind bij een voedster op het platteland moet wonen. Ze heeft grote ambities, maar die worden door haar vrouw-zijn niet serieus genomen.
‘Maria Montessori’ komt goed door de keuring. Het verhaal over de onderwijsvernieuwer en haar band met een courtisane is boeiend, en blijft dat tot het einde. De personages zijn overtuigend en invoelbaar, al zou Maria best eens haar pedagogische tact mogen verliezen.
Ester Šorm
Waardering: 4
Bioscooprelease: 30 mei 2024