Mariage à Mendoza (2012)

Regie: Edouard Deluc | 91 minuten | drama | Acteurs: Nicolas Duvauchelle, Philippe Rebbot, Gustavo Kamenetzky, Paloma Contreras, Benjamin Biolay, Sarah Grappin, César Bordón, Gonzalo Suárez, Bernarda Pagés, Sofía Wilhelmi, Méroé Guillaume, Vadim Goldberg, Candela Reynoso, Alzira de Jesus, Poli Sallustro

Sommige films lijken gemaakt om een klein doel te bereiken; niet de wereld veroveren met grootse theorieën of het publiek bestormen met een spannend verhaal maar ‘slechts’ een persoonlijke boodschap vertolken. ‘Mariage à Mendoza’ is zo’n film, die volgens debuterend regisseur Edouard Deluc vooral een verhaal vertelt over twee broers ofwel het ‘avontuur van het broederschap’ verbeeldt. De regisseur zag in de personages zichzelf en zijn eigen oudere broer terug en wilde met deze film zo een ode aan het broederschap (letterlijk en figuurlijk) brengen en bovendien acteur Philippe Rebbot (die oudere broer Marcus speelt) in de schijnwerpers zetten.

‘Mariage à Mendoza’ begint met Marcus en Antoine, twee broers die aankomen op het vliegveld van Buenos Aires, waar ze direct bellen met hun neef, die een paar dagen later zal trouwen in Mendoza in noordwest Argentinië. De oudste van de twee, Marcus, lijkt de leiding te nemen en probeert zijn broertje Antoine (Nicolas Duvauchelle) op te vrolijken nadat diens vrouw hem heeft verlaten en hij in een zwart gat is vallen. Antoine heeft zoveel kalmeringstabletten genomen om zijn leed en vliegangst te verdringen dat hij niet meer aanspreekbaar is en door zijn oudere broer ondersteund moet worden. De twee starten op deze wankele manier aan de al even broze reis westwaarts. Onderweg komen de broers uiteraard zichzelf tegen, en uiteindelijk weten ze ook – na een dip ergens halverwege – nader tot elkaar te komen.

De film biedt niet heel verrassende elementen: zo is er het gebrekkige Spaans met zwaar aangezet Frans accent, een gestolen auto, een fysieke reis die vooral een mentale blijkt te zijn, de emotionele catharsis van de twee hoofdpersonen, een morrende en licht ontvlambare Argentijn met snor om de twee te vergezellen en tot slot een Argentijnse schone om de boel nog eens extra op z’n kop te zetten. Ondanks dit vaste rijtje roadmovie-ingrediënten heeft ‘Mariage à Mendoza’ iets ontegenzeggelijk eigens, wat vooral de prestatie van de acteurs is. Niet alleen Antoine en Marcus maken indruk, maar ook de bijrollen – hoteleigenaar Gonzalo en de mooie Gabriela – zijn goed vormgegevens personages die bovendien prima worden neergezet.

Al vroeg in de film zien we Marcus met medicijnen in de weer en lichtelijk hysterisch met zijn dokter in Frankrijk bellen. Het is nog niet duidelijk wat er precies aan de hand is, maar Marcus is vanaf dan een tikkende tijdbom die uiteindelijk niet ex- maar implodeert: nadat hij zijn medicijnen is kwijtgeraakt krijgt hij midden in de prachtige natuur van het Argentijnse binnenland een heftige paniekaanval, waarna hij niet meer kan praten en nauwelijks kan lopen. Pas dan wordt voor zowel de kijker als voor broertje Antoine duidelijk hoe zwak de psychische gesteldheid van Marcus werkelijk is. En zoals het een goede broer betaamt, neem dan Antoine op zijn beurt de zorg voor Marcus in handen, net zoals eerder omgekeerd het geval was.

Geen pionierswerk dus, maar ‘Mariage à Mendoza’ is wel een film waar je een goed gevoel aan over houdt, esthetisch door het natuurschoon van de passerende landschappen maar ook zeker de verschijningen van Antoine en Gabriela; en inhoudelijk door de humor en ontroering die regisseur Deluc weet te bereiken.

Ruby Sanders

Bioscooprelease: 11 juli 2013