Marlina the Murderer (2017)

Recensie Marlina the Murderer CinemagazineRegie: Mouly Surya | 90 minuten | drama, thriller | Acteurs: Marsha Timothy, Egy Fedly, Dea Panendra, Yoga Pratama, Haydar Salishz

Marlina de weduwe woont met haar varkens, kippen en geiten op een boerderij in een verlaten heuvelachtig gebied. Op een dag krijgt ze ongevraagd bezoek van de outlaw Markus, even later gevolgd door diens bende. Ze stelen haar dieren, eten haar voedsel en verheugen zich op de nacht, wanneer ze een voor een Marlina zullen verkrachten. Daarbij vergeten de mannen dat een weduwe met een moordwapen niet het meest relaxte gezelschap is.

In ‘Marlina the Murderer in Four Acts’ beleven we deze nacht en de dagen die erop volgen. De vier aktes waarin de film is verdeeld zijn consistent van stijl maar verschillen sterk in toon. Het eerste deel (de overval) is intens en spannend, het tweede deel (de reis) is vooral geestig, het derde deel (de bekentenis) is bedachtzaam, het vierde deel (de geboorte) is een echte finale, waarin al het voorgaande samenkomt.

Titel en structuur verraden al dat ‘Marlina the Murderer in Four Acts’ lichtelijk gekunsteld is. De film biedt een leuke genremix van western en geëngageerd girlpower-drama. De weidse landschappen (in cinemascope), de prairiemuziek, de eenzame weduwe en de bende outlaws zijn afkomstig uit de western, Marlina en haar vrouwelijke hulpjes komen dan weer uit de girlpower-hoek.

Niet alles is even geslaagd. Hoewel de ideeën meestal goed uitpakken, gaat het een enkele keer mis. Soms wordt de logica opgeofferd aan de aantrekkingskracht van een mooi shot of een grappige ontwikkeling. Ook zakt de film na een uur flink in.

Gelukkig staat hier veel goeds tegenover, om te beginnen het prachtige Indonesische eiland Sumba. Je kunt je onderdompelen in de weidse visuals en in de uitbeelding van de eenvoudige eilandcultuur. Dat er plotseling eigentijdse zaken als smartphones opduiken, werkt in dit geval prettig ontregelend. Ook het acteren, de muziek, het magisch realistisch tintje en de humor zijn allemaal dik in orde.

‘Marlina the Murderer in Four Acts’ is een fijne film voor de avontuurlijk ingestelde bioscoopbezoeker. Dat de jonge regisseuse Mouly Suria in het westen is opgeleid (en weleens een Tarantino heeft gezien) moge duidelijk zijn. Maar dat is geen beletsel om deze originele mix van oost en west te gaan bekijken.

Bioscooprelease: 15 februari 2018
DVD-release: 15 maart 2019