Marokkaanse bruiloft (2022)
Regie: Johan Nijenhuis | 118 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Soumaya Ahouaoui, Walid Benmbarek, Nora el Koussour, Pip Pellens, Nabil Aouled Ayadi, Liza Sips, Numidia el Morabet, Tjebbo Gerritsma, Omar Addahaf, Fatima Khanfour, Mohammed Chaara, Esma Abouzahra, Ciraj Amalal
Wat maakt een film romantisch? De hoofdpersoon is vaak een vrouw wiens leven net niet soepel verloopt. Heel onverwachts ontmoet ze een knappe vent met wie ze gelijk een connectie voelt. Ze daten, het gaat lekker, maar dan gebeurt er iets. Een geheim wordt onthuld, één van de twee moet onverwachts verhuizen of ze komen erachter dat ze verschillende verwachtingen van elkaar hebben. Het koppel gaat uit elkaar, maar vlak voordat de film eindigt is er de goedmaakscène. Vaak gebeurt dit met een tijdsdruk, zoals een vlucht die gehaald moet worden bijvoorbeeld. Een romantische film is vaak heel simpel en kan toch heel betekenisvol zijn. ‘Marokkaanse bruiloft’ (2022) is dat helaas niet. Kijk alleen al naar de poster: de film lijkt het concept over te nemen van ‘My Big Fat Greek Wedding’ (2002), die de samenkomst van twee verschillende culturen laat zien. Hoewel ‘Marokkaanse bruiloft’ sommige elementen lijkt te kopiëren, zijn dit enkel kleine elementen en lijken de films verder niet op elkaar.
In ‘Marokkaanse bruiloft’ volgen we Yasmine (Soymaya Ahouaoui), wier Marokkaanse familie haar zo snel mogelijk wil zien trouwen. Echter, ze studeert liever en hoewel ze graag haar ware prins wil vinden, ligt haar prioriteit bij haar carrière als advocaat. Terwijl ze haar leven leidt en de druk van haar familie voelt, gooit de ene naar de andere man zichzelf voor haar voeten. Ze ontmoet de nogal opdringerige Ibrahim (Nabil Aouled Ayadi) die, omdat hij dokter is, gelijk wordt goedgekeurd door de familie. De connectie tussen Yasmin en Ibrahim is ver te zoeken en eigenlijk springen de vonken over tussen haar en Samir (Walid Benmbarek) wie ze representeert in een gestolen auto zaak. Toch laat ze zich meevoeren door Ibrahims zogenaamde romantische gebaren en wanneer de omstandigheden zich voordoen, raken ze spontaan verloofd.
De film slaat totaal de plank mis met de poging een romantische film neer te zetten. Er is geen schattige ontmoeting met Yasmines ware liefde en er zijn amper romantische momenten in de film. Wel bevat de film daadwerkelijk een vliegveldscène en dat is misschien ook wel de beste scène van de film. De romantiek in de film voelt zwaar overdreven en geforceerd aan, waardoor alle magie die de liefde hoort te hebben, verdwijnt. Ook kaart de film nogal ouderwetse idealen aan over de rol van man en vrouw in de maatschappij. In plaats van dit met behulp van een andere cultuur te belichten, voelt de Marokkaanse cultuur meer als een excuus om te rechtvaardigen dat vrouwen in de keuken horen en dat de enige voldoening in hun leven is het vinden van een man is. Het is een gemiste kans om een deze voor veel mensen nog onbekende gemeenschap een stem te geven. De film slaagt er namelijk niet in om verschillende tradities en gewoontes goed uit te leggen en daardoor valt het te betwijfelen of het allemaal wel klopt of niet.
Hoewel ‘Marokkaanse bruiloft’ echt wel vol zit met acteertalent, zijn de karakters helaas te vlak geschreven om echt sympathie bij de kijker op te wekken. Voor een familie die zo’n belangrijke rol speelt in dit verhaal is het gewoonweg irritant dat er ondanks hun eigenaardigheden maar weinig liefde en steun naar elkaar geboden wordt. Elke personage is geobsedeerd met trouwen. Er is niemand die daar tegengas aan geeft en dat maakt de film ongebalanceerd. Er zit zoveel potentie in het concept. Waar het in ‘My Big Fat Greek Wedding’ gaat over nieuwsgierigheid naar het onbekende en het werken met elkaar ondanks verschillen, heeft ‘Marokkaanse bruiloft’ maar weinig inhoud. Het liefst word je meegevoerd door een verhaal om vervolgens weg te smelten bij elke romantische interactie. Dit zal je niet krijgen in deze film, tenzij je het waard vindt om op de laatste twintig minuten te wachten. Daar zit nog enigszins iets in van wat je van een romantische film mag verwachten.
Sanne Brands
Waardering: 1.5
Bioscooprelease: 2 juni 2022
VOD-release: 18 augustus 2022 (Pathé Thuis)