Marry Me at Christmas (2017)

Recensie Marry Me at Christmas CinemagazineRegie: Terry Ingram | 81 minuten | komedie, familie | Acteurs: Rachel Skarsten, Trevor Donovan, Emily Tennant, Blair Penner, Crystal Lowe, Keith MacKechnie, Michele Scarabelli, Judith Maxie, Darla Fay, Camille Mitchell, Dolores Drake, Carey Feehan, Nicole LaPlaca, Kelly Metzger

De liefhebbers zitten er eind oktober altijd weer klaar voor: de jaarlijkse ‘Countdown to Christmas’ op het Amerikaanse Hallmark Channel. Met een lange aanloop warmt de zender haar kijkers op voor de feestdagen, met kerstfilms, specials en aanverwante programma’s. De films zijn door de zender zelf geproduceerd en schetsen een mierzoet, typisch Amerikaans ideaalbeeld van Kerstmis. Hallmark ‘originals’ zijn veelal familievriendelijke romantische komedies met minder bekende acteurs in de hoofdrollen (denk ‘Full House’-sterren Candace Cameron Bure, Lori Loughlin en Jodie Sweetin en andere voormalige kindsterretjes als Alicia Witt en Lacey Chabert). Bij Hallmark zitten ze niet stil; alleen al in 2017 bracht de zender maar liefst 54 door de zender zelf geproduceerde films in roulatie, waarvan twintig met een kerstthema. De film die dat jaar de ‘Countdown to Christmas’ mocht aftrappen was ‘Marry Me at Christmas’ (2017) van regisseur Terry Ingram.

Maddy (Rachel Skarsten) runt samen met haar beste vriendin Isabel (Crystal Lowe) een bruidsmodewinkel in het pittoreske Californische plaatsje Fool’s Gold (!). Om een beeld te schetsen: dit is zo’n dorp waar iedereen elkaar kent en waar de mensen altijd aardig zijn voor elkaar. Zeker in de kerstperiode gaat het er liefdevol en harmonieus aan toe. Dus ook al lopen de zaken voor Maddy niet best, ze houdt er de goede moed in. Zeker wanneer er een nieuwe klant binnenstapt – iemand van buiten Fool’s Gold die verliefd werd op het plaatsje. Deze Ginger (Emily Tennant) zoekt niet alleen een bruidsjurk, maar kan ook wel een weddingplanner gebruiken. En de tijd dringt, want de grote dag is al de dag voor Kerstmis. Hoewel ze nooit eerder een bruiloft georganiseerd heeft, besluit Maddy de uitdaging aan te nemen. Ginger blijkt het zusje te zijn van de beroemde filmster Johnny Blake (Trevor Donovan) en het duurt niet lang of hij staat op de stoep van de bruidsmodezaak. Hij heeft aangeboden de bruiloft te betalen, maar wil daarvoor wel inspraak. Johnny is het jachtige sterrenleven een beetje zat en hoopt in het slaapstadje een beetje tot rust te komen. Hoewel hun eerste ontmoetingen wat stroef verlopen, blijft Maddy precies de juiste persoon te zijn om Johnny met zijn beide benen op de grond te krijgen. Maar tegelijkertijd groeien er twijfels, want kan ze zich wel in een relatie storten met Johnny als hij over een paar weken weer terug gaat naar LA?

‘Marry Me at Christmas’ is een typische niks-aan-de-handfilm uit de Hallmark-stal. Alles werd uit de kast gehaald voor een zo sfeervol mogelijke setting: kerstbomen, lichtjes, sneeuw, carolsingers, mistletoes; noem het maar op. Wij in Nederland vinden het allemaal wat te veel van het goede, maar in Amerika smullen ze van al die overdaad. Het verhaaltje is flinterdun en natuurlijk bijzonder voorspelbaar; bij hun eerste ontmoeting zien we al dat Maddy en Johnny voor elkaar gemaakt zijn. Ook al valt het met de chemie tussen Skarsten en Donovan wel een beetje tegen; echt romantisch wordt het niet. De verwachtingen van films als ‘Marry Me at Christmas’ zijn doorgaans laag, dus storen we ons niet zo aan het mierzoete, eindeloos om elkaar heen draaien van de hoofdrolspelers, de eendimensionale personages en het totale gebrek aan spanning, diepgang of inspiratie. Vervelend is het daarentegen ook niet. Ach, overal is een markt voor en er zullen genoeg mensen zijn die van dit soort nikserigheid smullen.

DVD-release: 23 november 2018