Martijn en de magiër (1979)

Regie: Karst van der Meulen | 104 minuten | familie, avontuur | Acteurs: Bart Gabriëlse, Lex Goudsmit, Joost Prinsen, Cor van Rijn, Marielle Fiolet, Jeroen Krabbé, Alexander Pola, Albert Mol, Leen Jongewaard, Vincent Meyer, Ingrid Schnieder, Marieke Jacob, Rudi Falkenhagen, Allard van der Scheer, Mies Bouwman, Aart Staartjes, Wieteke van Dort, Dick Swidde

“Kinderfilms uit de jaren zestig en zeventig zijn niet te evenaren” zeggen veel filmkijkers en kenners. Helaas houdt men vaak geen rekening met de technologische en maatschappelijke veranderingen die door de jaren heen zijn ontstaan. Kinderen van nu leven in een totaal andere maatschappij dan hun ouders vroeger. Dit zorgt er regelmatig voor dat kinderfilms uit de zestiger en zeventiger jaren volop worden geprezen door pa en ma, maar dat de film voor de leeftijdsdoelgroep totaal niet meer interessant is. Gelukkig is dit bij ‘Martijn en de magiër’ niet het geval. Regisseur Karst van der Meulen heeft in 1979 een tijdloze speelfilm voor de hele familie weten te maken. Natuurlijk kan de film het beeldtechnisch niet tippen aan de huidige generatie kinderfilms, maar dat hoeft ook niet.

Regisseur Karst van der Meulen is bekend van onder andere ‘Peter en de vliegende autobus’ en zijn regiedebuut ‘Circus op stelten’. De verhaallijn van ‘Martijn en de magiër’ is heel simpel, maar daardoor erg herkenbaar. Voor de jonge acteur Bart Gabriëlse is ‘Martijn en de magiër’ zijn filmdebuut. Hij speelt overtuigend, en weet zijn teksten perfect te timen. Daarnaast komt het acteerspel natuurlijk over, wat best knap is voor zo’n jonge acteur. In zijn verdere carrière is Gabriëlse te zien geweest in diverse Nederlandstalige televisieseries, meestal als bijrol.

Lex Goudsmit, als de opa van Martijn, speelt zijn rol echt grandioos en is daardoor een belangrijke drijfveer achter de film. Lex Goudsmit heeft vaker met regisseur Karst van der Meulen samengewerkt. Daarnaast is hij in het verleden vaak te gezien geweest in Nederlandstalige familiefilms en televisieseries, waaronder zestien jaar lang als opa Lex in de gezelligste en kleurrijkste straat van Nederland; ‘Sesamstraat’.

Ook Joost Prinsen, Jeroen Krabbé en Mies Bouwman zijn te bewonderen in de film. Samen zorgen de acteurs ervoor dat ‘Martijn en de magiër’ een echte familiefilm is. De verhaallijn en het goede acteerwerk weten de kijker tot het eind te boeien. De film is leuk, herkenbaar en er zit zelfs nog een vleugje magie in! Dit is een perfecte combinatie waardoor de kijker honderdenvier minuten kan genieten.

Hermia Pullen

Bioscooprelease: 5 juli 1979