Mass Effect: Paragon Lost (2012)

Regie: Atsushi Takeuchi | 91 minuten | animatie, actie, science fiction | Originele stemmencast: Freddie Prinze Jr., Patrick Seitz, Jamie Marchi, Laura Bailey, John Burgmeier, Bruce Carey, Justin Cook, Terri Doty, Jason Douglas, Kara Edwards, Josh Grelle, Todd Haberkorn, Jerry Jewell, Jeff Johnson, Monica Rial, Vic Mignogna, Jad Saxton, Marc Swint, Eric Vale, Travis Willingham

Het is al een cliché in Hollywood, maar nu lijkt het erop alsof ook de animatiewereld er niet aan ontkomt: producties die op videogames gebaseerd zijn, zijn vaak niet veel soeps. De actiefilms rond ‘Resident Evil’ hebben amper nog met de gelijknamige games te maken en ook een geliefde franchise als ‘Silent Hill’ overtuigt niet op het witte doek. Tot voor kort gold dat vooral voor Hollywoodproducties, maar tegenwoordig lijkt de animatie-industrie ook niet bekwaam genoeg meer om fatsoenlijke films rond digitale helden te maken. Enter ‘Mass Effect: Paragon Lost’.

Deze film is er één voor de fans van ‘Mass Effect’. Zonder voorkennis van de games (je moet ze eigenlijk allemaal uitgespeeld hebben om de film te kunnen volgen) is ‘Mass Effect: Paragon Lost’ bijna niet te volgen. De personages worden met een noodvaart op je afgevuurd. Je kent ze toch al van de Xbox 360, PS3 en PC toch? Dit is een luie manier van films maken. Waarom geen korte introductie, zodat ook de leek van het verhaal kan genieten? Afijn, het is niet anders. In ‘Mass Effect: Paragon Lost’ draait het om kapitein Vega en zijn team. Ze moeten een aanval van een buitenaards ras – de Collectors – afslaan. Dat valt niet mee en niet iedereen zal de slag na kunnen vertellen.

Fans van de games zullen het tof vinden dat het schimmige verleden van Vega belicht wordt. Helaas levert het een weinig spannende film op. De personages zijn vlak en de actie oogt houterig. Vega is een bekend personage en de fans van de games zullen hém wel kennen, maar zijn teamleden niet. Helaas kun je je niet in deze personages inleven, omdat ze zo leeg zijn en laat hun lot je koud. De animatie oogt niet vloeiend en het is duidelijk dat de gerenommeerde Japanse animatiestudio Production I.G hier met een broodklus bezig is. Deze studio maakte furore met geweldige tekenfilms. Wie herinnert zich de schitterende animatie in ‘Kill Bill: Vol 1’ en ‘Ghost In The Shell’ niet? Deze studio heeft zich er duidelijk met een jantje-van-leiden vanaf gemaakt met ‘Mass Effect: Paragon Lost’. De fraaie soundtrack is een van de weinige lichtpuntjes.

Zonde. Fans van ‘Mass Effect’ kunnen een ster bij de score optellen. Animaniacs en scifi-freaks kunnen deze film maar het beste negeren.

‘Mass Effect: Paragon Lost’ verschijnt woensdag 27 februari 2013 op DVD en is vanaf dinsdag 26 februari 2013 te huur.