Matthias et Maxime (2019)

Recensie Matthias et Maxime CinemagazineRegie: Xavier Dolan | 119 minuten | drama | Acteurs: Gabriel D’Almeida Freitas, Xavier Dolan, Anne Dorval, Marilyn Castonguay, Harris Dickinson, Catherine Brunet, Pier-Luc Funk, Camille Felton, Alexandre Bourgeois, Connor McMahon, Antoine Pilon, Anne-Marie Cadieux, Louise Bombardier, Samuel Gauthier, Monique Spaziani

Het uitgangspunt van ‘Matthias et Maxime’ is veelbelovend: twee jeugdvrienden in de laatste fase van de jongvolwassenheid, de een op weg om een sociale status te bereiken als advocaat en echtgenoot, de ander op de vlucht voor de toekomst. Matthias (D’Almeida Freitas) is zelfverzekerd en knap, Max (Dolan) heeft een wijnvlek en een instabiel ouderlijk huis. Wederzijdse liefde is dat meestal – zo’n vriendschap, totdat de volwassenheid ons scheidt.

De handeling komt in een stroomversnelling als Dolan (‘J’ai tué ma mère’) ons confronteert met Erika, het jongere zusje van Matthias (Felton). Zij maakt een film en heeft een vriend van haar broer op het oog voor een filmkus. De goeiige Max offert zich op. Et après? Het Canadees-Frans blijft een brabbeltaaltje, een beetje zoals Zwitserduits. Onder de indruk zijn we ook niet echt van het acteerwerk, met uitzondering van D’Almeida Freitas.

De kus blijkt aanleiding tot een tweede poging van Erika: er moet een zoen tussen beide vrienden worden ‘geacteerd’. U snapt het al, de betreffende handeling staat tussen aanhalingstekens. En is ook een beetje een spoiler, maar hier begint de film diepgang te krijgen. De kus trekt alles in twijfel, vooral bij Matthias, de man met het perfecte plaatje. De scènes met D’Almeida Freitas maken de meeste indruk; af en toe verzandt de film in subscènes.

Wie de taal van Dolan kent vindt een plezierig excentrieke biotoop, waar Matthias plots de anomalie is. De film is dan al een uur op pad, de afwikkeling van het liefdesdrama blijft intrigeren. Wat voelt Max? Wordt het een coming out-drama of een gewone romcom? En biedt deze ontwikkeling nieuw perspectief op de romantische liefde? Wij verklappen het niet. Dolan houdt het met veel opzwepende muziek bij een open eind, en dat is ook een statement.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 25 juni 2020