Maturing Youth (2018)

Recensie Maturing Youth CinemagazineRegie: Divoni Simon | 34 minuten | korte film, drama, komedie | Acteurs: Sean A Kaufman, Kim Paris, Darleen Rae Fontaine, Rae’l Ba, Joshua St. Leger, Albee Castro, Terrence Keene

Er is weinig aantrekkelijks aan de hoofdpersoon van ‘Maturing Youth’, een half uur durende dramedy van Divoni Simon: met roodomrande ogen, een bleek gezicht en een kleurige ochtendjas met cannabis-thema hangt hij half stoned op de bank en lepelt hij zijn ontbijtgranen met melk naar binnen. Druppels blijven in zijn baard hangen. Maar die uiterlijkheden blijken nog niet de belangrijkste reden te zijn waarom de kijker een instant afkeer van deze man heeft: Roger (adequaat gespeeld door Sean A Kaufman) is een onvolwassen en egoïstische nietsnut, van wie geen greintje sympathie en ambitie uitgaat. Wanneer zijn ex ineens op de stoep staat, heeft ze een verrassing voor hem in petto: een schattig zoontje. Of hij even een aantal dagen op het joch wil passen.

‘Maturing Youth’ heeft een moeilijke start. Er is verhaaltechnisch gezien weinig dat de kijker aanspoort te blijven kijken, omdat je als de moeder en het kind eenmaal in de plot zijn geïntroduceerd, al door lijkt te hebben hoe het zich zal ontwikkelen. En voor een groot deel krijg je gelijk. Natuurlijk zal Roger een groei moeten doormaken en zal hij in moeten zien dat hij zich moet aanpassen om zijn leven als verantwoordelijke ouder/volwassene te kunnen leiden. De wijze waarop dit gebeurt staat echter zo haaks op het eerste gedeelte van de film, dat er niemand zal kunnen zeggen: “dit zag ik wel aankomen.”

Dit maakt van ‘Maturing Youth’ echter nog geen goede film. Het acteerwerk is wisselvallig, wat niet per se aan de cast hoeft te liggen – sommige stukken voelen vanuit het scenario uit al over the top of ongeloofwaardig. Cinematografisch is er ook niet heel erg veel opmerkelijks aan de film, al is de openingsscène op een prettige manier mysterieus. Het (soms) handheld camerawerk geeft de film een onrustige sfeer, de belichting is niet altijd even goed en ook over de gekozen camerastandpunten valt te discussiëren.

‘Maturing Youth’ is een matige film over het krijgen van een tweede kans. De plotwending zelf komt niet onverwacht, maar de aanleiding daartoe is wel verrassend. Op het moment van schrijven is nog geen releasedatum bekend, maar vooralsnog hoeft niemand deze film echt op zijn of haar watchlist te zetten.

Waardering: 1.5