Maudie (2016)

Recensie Maudie CinemagazineRegie: Aisling Walsh | 115 minuten | biografie, drama, romantiek | Acteurs: Sally Hawkins, Ethan Hawke, Kari Matchett, Zachary Bennett, Gabrielle Rose, Billy MacLellan, Marthe Bernard, David Feehan, Lawrence Barry, Greg Malone, Nik Sexton

Maudie (Sally Hawkins) is een jonge vrouw met artritis, die in een harde vissersgemeenschap op Nova Scotia aan de man komt door als huishoudster in te trekken bij een solitaire visverkoper. Deze Everett (Ethan Hawke) geeft de naïeve Maudie klappen en leefregels, laat haar zelfs weten dat zij in de hiërarchie na de honden en kippen komt. Van meet af aan is echter duidelijk dat deze mensen nooit anders gekend hebben, en het dus alleen maar beter kan gaan.

Taaie kost wel, een beetje in de lijn van ‘An Angel at my Table’ en ‘Breaking the Waves’ – toch zeker qua hoofdpersonage. ‘Maudie’ speelt in de jaren 30 van de vorige eeuw en is gebaseerd op het leven van Maud Lewis, die door schilderijen te verkopen aan de vergetelheid werd onttrokken. De schilderkunst van Maudie in de film wordt als iets terloops gepresenteerd, iets dat van nature in het leven van dit kindvrouwtje aanwezig is.

Sally Hawkins is geknipt voor een dergelijke rol, is zo goed in mimiek dat de aandacht meer dreigt uit te gaan naar Maudie’s maniertjes dan het karakter dat erachter zit. Is Maudie een interessant personage? De uitwerking laat te wensen over. De Ierse televisieregisseur Aisling Walsh lijkt niet te willen kiezen. Maudie moet van de regisseur een rups zijn die vlinder wordt, terwijl een dergelijk personage – gekweld door fysieke tegenslag en afhankelijkheid – veel meer stappen zou moeten maken alvorens te ontpoppen.

Walsh volgt veel genrelijnen – die van het klassieke plattelandsdrama en de biografie, waarmee haar film topzwaar dreigt te worden en onregelmatige tijdssprongen maakt in de kleine twee uur die ons zijn gegeven. Gelukkig ga je je als kijker toch hechten aan Maudie en Everett, met name door de geloofwaardige vertolkingen van Hawkins en Hawke. Met mooi camerawerk en folky soundtrack van Michael Timmins van de Canadese band Cowboy Junkies.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 14 september 2017
DVD-release: 16 januari 2018