Maverick (1994)

Regie: Richard Donner | 121 minuten | komedie, western, avontuur | Acteurs: Mel Gibson, Jodie Foster, James Garner, James Coburn, Graham Greene, Alfred Molina, Geoffrey Lewis, Paul L. Smith, Dan Hedaya, Dennis Fimple, Denver Pyle, Clint Black, Max Perlich, Art LaFleur

‘Maverick’ is gebaseerd op de gelijknamige tv-serie uit de jaren 50 en 60, waarin de titulaire hoofdrol die nu voor Mel Gibson is vertolkt werd door James Garner, die hier een bijrol speelt. Het is alsof de makers van de serie daarmee hun goedkeuring aan de film verlenen. En dat is terecht, want het script van William Goldman (‘Butch Cassidy and the Sundance Kid’) heeft genoeg om de schrijvers van de originele versie tevreden te stemmen. De film zet zichzelf daarbij heel luchtig in een genre waar het eigenlijk geen onderdeel van uitmaakt: de western. Er wordt weliswaar uitgebreid geleend van genrespecifieke karakteristieken als decor en thematiek, maar er is in de basis een klucht gemaakt die nergens te vergelijken valt met de ondernemingen van meesters als Clint Eastwood en Sergio Leone. Het project van Richard Donner (de ‘Lethal Weapon’ reeks) is daarmee een geslaagde komische variant van dergelijk werk geworden, zonder die inspirerende setting belachelijk te maken, zoals Mel Brooks dat met ‘Blazing Saddles’ bijvoorbeeld wel deed.

Het verhaal draait om pokerprofessional Bret Maverick, die zichzelf gokkend en schietend een weg baant richting het All Rivers pokertoernooi van Commodore Duvall (James Coburn), waarbij zijn tweede natuur van oplichten ervoor zorgt dat hij iedere situatie onder controle heeft. Je zou hem daarom de Hudson Hawk van het Wilde Westen kunnen noemen. Als hij de verleidelijke Annabelle Bransford (Jodie Foster in een prachtige rol van zuidelijke schone) tegenkomt, de vrouwelijke evenknie van Maverick, wil hij die controle echter nog wel eens verliezen. De interactie tussen de beide hoofdrolspelers leidt daarmee tot één van de vele sterke punten van de film. En hetzelfde kan eigenlijk over de gehele cast wel gezegd worden. De acteurs gaan bijzonder goed om met de sterke en flauwe (en soms nog flauwere) grappen en voor de fans zijn er voldoende aardige verwijzingen naar eerder werk van cast en crew. Het plezier dat ze hebben met het script en vooral met elkaar vloeit daarbij duidelijk over op de kijker, die net zo veel lol heeft met dit dwaze avontuur als de makers zelf.

Het onwaarschijnlijke tweetal wordt in hun reis onder andere vergezeld door marshal Zane Cooper (James Garner), geholpen door de Indiaan Joseph (Graham Greene) en tegengewerkt door cowboy Angel (Alfred Molina, die op een fijne manier overdrijft), onderweg naar de onvermijdelijke slotconfrontatie. Een reis die weliswaar veel melige zijwegen heeft, maar tijdens die omleiding niet bijzonder verrast. De plot is daarom niet heel sterk, de uitwerking is dat zeker wel. Het resultaat is een film die vermaak biedt in de lolligste zin van het woord en is er daarom één die voor ieder moment wel geschikt is. Zelfs als je niet in de stemming bent voor een speelse western-die-geen-western-is, want dat je stemming kunt maken laten Maverick en de zijnen maar al te graag zien.

Robert Nijman

Bioscooprelease: 14 juli 1994