Maverick (2017)

Recensie Maverick CinemagazineRegie: Domien Huyghe | 20 minuten | korte film, avontuur | Acteurs: Hilde De Baerdemaeker, Andreas van Der Meulen, Emma Verlinden

In ’Maverick’ volgen we Stan, een achtjarige knul, die binnen zijn eigen belevingswereld probeert om te gaan met het verlies van zijn vader. Hij zou er alles aan willen doen om niet weg te hoeven verhuizen van de plek waar alles symbool staat voor zijn grote held. Tijdens de verhuisdag denkt Stan – tijdens een ogenschijnlijk onschuldig spel- een vliegtuig uit de lucht te hebben geschoten en begint hij aan een zoektocht naar het neergestorte toestel.

‘Maverick’ is een ontroerende korte film over een jongen van acht die probeert te ontsnappen aan de harde realiteit, door zijn fantasie de overhand te laten nemen. Ook zijn oudere zus Emma (Emma Verlinden) en moeder (Hilde de Baerdemeaker) zien we worstelen met het verlies, waardoor het opvalt hoe anders iedereen er mee om lijkt te gaan. Voor veel mensen die ooit geconfronteerd zijn met verlies zal deze film dan ook tot op zeker hoogte herkenbaar zijn.

Het verhaal en de vorm van de film zijn duidelijk. Je snapt al snel hoe de vork in de steel zit, waardoor je uiteindelijk met weinig vragen achter blijft. De styling is ietwat retro en doet denken aan films als ‘Stranger Things’ en ‘Super 8’. Het is een prettige kinderfilm, die op een speelse, maar eerlijke manier een zwaar onderwerp weet aan te snijden. Geef deze film zeker een kans als je op verbeeldende wijze de dialoog aan wil gaan over het verlies van een ouder.

Marieke de Vries

DVD- en blu-ray-release: 2 oktober 2018 (DVD/blu-ray-box Selected Shorts #25 – De Beste Vlaamse Kortfilms)