Maya eerste vlucht-Maya the Bee Movie (2014)

Regie: Alexs Stadermann | 95 minuten | animatie, avontuur, komedie, familie | Nederlandse stemmencast: Vajèn van den Bosch, Valentijn Banga, Hilde de Mildt, Irene Moors, Martijn Krabbé, Bickel Krabbé, Florus van Rooijen, Coen Swijnenberg, Sander Lantinga, Maria Lindes, Huub Dikstaal

Als je opgroeide met programma’s als Peppi en Kokki, Wickie de Viking, Calimero, De Berenboot en Paulus de Boskabouter, dan is de kans groot dat je ook naar Maya de Bij keek. Deze Japanse cartoonserie vermaakte eind jaren zeventig miljoenen jonge (maar ook oudere) televisiekijkers van over de hele wereld. De boeken van de Duitse schrijver Waldemar Bonsels (1881-1952) bleken al veel eerder inspiratie voor filmmakers: al in 1926, na 21 maanden draaien met échte insecten, verscheen in Berlijn de film ‘Die Biene Maja und ihre Abenteuer’ in de filmzalen. Talloze jaren later is de eerste langspeelanimatiefilm van Maya de bij een feit. In deze Duits-Australische productie zien we oude bekenden, zoals Maya, Willy en sprinkhaan Flip, maar ook nieuwe bewoners van de bloemenweide.

‘Maya eerste vlucht’ begint als Maya haar eerste ‘stapjes’ buiten de honingraat zet. Onmiddellijk merkt ze dat haar enthousiasme en nieuwsgierigheid niet gewaardeerd wordt; als ze vertelt dat ze zo leuk gedroomd heeft, hoort ze alleen ‘bijen dromen niet’ en op de vraag ‘waarom mag ik niet doen wat ik wil?’ wordt met ontzetting gereageerd. Desondanks gaat Maya op ontdekkingstocht.  Al snel maakt ze door haar ongecontroleerde acties kennis met de adviseur van de koningin. Deze Buzzlinda is niet te spreken over het overtreden van de regels door Maya – hoewel de koningin zelf wel vertederd is door de schattige bijenbaby. Niet veel later bekijkt ze zelfs de wereld buiten de korf. Ze ontmoet er Flip, de sprinkhaan en geniet van de pracht van de bloemenweide. Maar in de bijenkorf sluimert er onheil… Iemand aast op de positie van bijenkoningin en het is aan Maya en haar vriendjes om te voorkomen dat de koningin van haar troon gestoten wordt.

‘Maya eerste vlucht’ is een goed verzorgde animatiefilm, met koddige figuurtjes en enkele angstaanjagend uitziende insecten, en prachtige bloemen en planten die met veel gevoel voor detail zijn geanimeerd. De film is vooral op de jongste kijkers gericht. Het verhaal is eenvoudig, de humor van het niveau ‘slapstick’ en er zitten geen kwinkslagen in voor volwassen meekijkers. Toch is ‘Maya eerste vlucht’ minder geschikt als ‘eerste film’ voor hele kleintjes, daarvoor is het element van de vijandige horzels toch iets te spannend. Iets meer ervaren filmkijkertjes zullen echter genieten van de halsbrekende toeren die het energieke bijtje met haar tomeloze enthousiasme moet uithalen om  alle misverstanden en vooroordelen op te lossen.

De boodschap die de makers meegeven is prima: er is niets mis met anders zijn dan anderen en vooroordelen over anderen kloppen eigenlijk nooit; je moet eerst iemand leren kennen. ‘Maya eerste vlucht’ is een charmante film, die ondanks de nostalgische gevoelens die het oproept, stevig met beide benen in de 21ste eeuw staat. Dat kan natuurlijk ook zo maar aan het tijdloze bronmateriaal liggen.

Bioscooprelease: 8 oktober 2014
DVD-release: 17 april 2015