Maybe Sweden (2006)

Regie: Margien Rogaar | 85 minuten | drama | Acteurs: Matijs Jansen, Walter Bart, Marleen Scholten, Maartje Remmers, Wine Dierickx, Elizabeth Asiedu, Theophilus Felix Mensah

‘Maybe Sweden’ komt wat langzaam op gang en het tempo blijft ook later in de film laag, maar dit wordt eigenlijk steeds prettiger. Er zijn wel nog andere dingen die aanvankelijk storen, zoals de onduidelijkheid van de hoofdpersonages. De eerste twintig minuten is het gissen naar de identiteiten van en relaties tussen de verschillende karakters. Maar eenmaal gewend aan het tempo en de personages valt op hoe goed er geacteerd wordt en hoe herkenbaar de dialogen kunnen zijn. Helaas gaat het af en toe ook wat stroef en zijn de gesprekken vroeg in de film vaak wat ongemakkelijk.

Door het trage begin valt ook pas laat op dat we twee van de vijf acteurs van het theatercollectief Wunderbaum uit een hele andere context kennen: Matijs Jansen (Frederik) speelde jarenlang de bijdehante zoon in ‘Oppassen!’ en Marleen Scholten (Anna) kennen we natuurlijk nog als knappe dochter uit ‘Mijn dochter en ik’. Gelukkig hebben deze twee acteurs hun tienerrollen verruild voor serieus spel, en kunnen we gedurende de film vergeten waar we ze alweer van kenden.

Er is een aantal opvallende scènes die de boodschap van de film goed draagt. Zo krijgt de onbenullige ruzie tussen Frederik en Rene (Wine Dierickx) over het belang van de Parmezaanse kaas bij de pasta extra lading door het pijnlijke contrast met de gebeurtenissen die de Ghanese asielzoekers hebben meegemaakt. Beide mannelijke acteurs zitten goed in hun rol als betweterige en arrogante mannen, die totaal niet weten wat ze aanmoeten met de situatie en weinig compassie voor de Ghanezen kunnen opbrengen. Eigenlijk kan geen van de vijf jonge mensen op een humane manier omgaan met de inbreuk op hun privacy en op hun veilige semi-intellectuele leventje. Alleen Mira (Maartje Remmers) lijkt zich in te kunnen zetten voor de vluchtelingen, maar gaat hierin weer te ver, tot ergernis van haar metgezellen.

De thematiek van de film is interessant, vooral ook omdat de personages herkenbaar worden neergezet. Ieder van de personen heeft wel iets vervelend; heeft zo zijn eigen problemen met de situatie, maar allemaal hebben ze ook iets sympathieks, waardoor ‘Maybe Sweden’ goed als een spiegel kan werken (zeker voor het publiek dat dit soort films gaat zien).

Ruby Sanders

Bioscooprelease: 23 november 2006