Maze Runner: The Scorch Trials (2015)

Regie: Wes Ball | 131 minuten | actie, science fiction, thriller | Acteurs: Dylan O’Brien, Thomas Brodie-Sangster, Kaya Scodelario, Aidan Gillen, Ki Hong Lee, Barry Pepper, Giancarlo Esposito, Patricia Clarkson, Lili Taylor, Rosa Salazar, Katherine McNamara, Jacob Lofland, Dexter Darden, Nathalie Emmanuel

Het eerste deel van ‘The Maze Runner’-trilogie was een frisse young adultfilm, die met zijn doolhofstructuur ook inhoudelijk tevreden stelde. Niet alleen omdat het labyrint waarin hoofdpersoon Thomas terechtkomt garant staat voor spanning en amusement, maar ook omdat de film in zijn geheel is opgebouwd als een kronkelend mysterie. Aan het einde van de film worden van enkele prangende vragen een tipje van de sluier gelicht. Door een immense zonnevlam is de Aarde tot een droge woestijnbol verschroeid. Een gekmakend virus maakt de zaken er niet beter op. Maar er is hoop. De jeugd vormt de sleutel tot de toekomst. Alleen zij kunnen het virus te baas en de mensheid redden van de ondergang. Het doolhof dient als laatste examen om hun moed en vermogens te testen. Zelf keuzes maken, daar draait het hoofdzakelijk om.

Dat doolhof, daar weten de jongeren uiteindelijk aan te ontsnappen. Veel vragen zijn dan echter nog onbeantwoord. ‘The Scorch Trials’ moet voor meer opheldering zorgen. Wat daarbij meteen opvalt is dat het doolhofprincipe grotendeels losgelaten wordt. De film begint met een slimme schijnactie, maar al snel wordt duidelijk dat het verhaal verder gaat waar het gebleven is. In tegenstelling tot het eerste deel, vangt ‘The Scorch Trials’ dus niet aan in het midden van het verhaal, maar is het startpunt daadwerkelijk het chronologische begin.

Ook het vervolg van de film houdt zich vast aan die rechtlijnige voortgang. De kracht van het eerste deel wordt daarmee teniet gedaan. Precies wat een doolhof zo meeslepend maakt, dat je nooit weet wat er achter de volgende hoek of bocht schuilt, gaat verloren. Nu de slechteriken zich bekend hebben gemaakt, is veel van de spanning bijvoorbeeld kwijtgeraakt.  Ondanks de meer open speelwereld voorkomt de lineariteit van ‘The Scorch Trials’ als gevolg dat de film echt verrassend wordt. Voorspelbaarheid is het resultaat.

Dat maakt van ‘The Scorch Trials’ nog geen slechte film. Visueel valt er wederom veel te genieten. Hoewel net wat minder aansprekend dan het immense doolhof uit het eerste deel, zijn de zanderige vlakten en verlaten steden een lust voor het oog. Het onvermijdelijke green screengebruik valt maar zeer spaarzaam op. De vlekkeloze superheldenpositionering van de personages maken van elk kader een heerlijk plaatje. De camera registreert alles in vloeiende bewegingen.

Het is allemaal op het conto van regisseur Wes Ball te schrijven, die zich met zijn films als troonopvolger van Steven Spielberg lijkt te ontpoppen. Ondanks dat het verhaal zich niet altijd leent voor spannende wendingen, bedient Ball de toeschouwer evenwel regelmatig met effectief huiveringwekkende momenten. Ook heeft hij meer ruimte voor humor ingebracht, zodat ‘The Scorch Trials’ in zijn geheel alsnog evenwichtig overkomt.

Die positieve balans werkt door in het slotakkoord van ‘The Scorch Trials’. De hindernissen van het apocalyptische woestijnlandschap overwonnen, resteert er nog een doeleinde: wraak. Dat kan met de vakkundige Ball aan het roer alleen maar goed komen.

Wouter Los

Bioscooprelease: 17 september 2015
DVD- en blu-ray-release: 20 januari 2016