Me Before You (2016)

Regie: Thea Sharrock | 110 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Sam Claflin, Emilia Clarke, Janet McTeer, Charles Dance, Brendan Coyle, Matthew Lewis, Vanessa Kirby, Pablo Raybold, Jenna Coleman, Muzz Khan, Stephen Peacocke, Ben Lloyd-Hughes, Richard Goulding, Diane Morgan, Joanna Lumley, Lily Travers, Verity Marshall

Wie graag romantische boeken leest, heeft ongetwijfeld wel eens gehoord van de naam Jojo Moyes. De Britse schrijfster begon ooit als journalist; in die hoedanigheid werkte ze tien jaar lang voor ‘The Independent’. In 2002 publiceerde ze haar eerste roman, en niet zonder succes. Inmiddels is ze een van de weinige schrijvers die tweemaal de ‘Romantic Novel of the Year Award’ heeft gewonnen, een prijs die in het leven werd geroepen door de Romantic Novelists Association en dus een bekroning is door vakgenoten. Moyes won de prijs voor haar boeken ‘Foreign Fruit’ uit 2003 en voor ‘The Last Letter from Your Lover’ uit 2010. Verreweg haar bekendste boek is echter ‘Me Before You’ uit 2012, een roman waarvan de boekrecensent van The New York Times gezegd schijnt te hebben: “When I finished it, I didn’t want to review it; I wanted to re-read it!”. Maar ‘Me Before You’ kreeg ook de nodige kritiek op de negatieve manier waarop het leven met een handicap wordt besproken.

Een succesvol boek én controverse: dat vraagt natuurlijk om een verfilming. In ‘Me Before You’ speelt Emilia Clarke (bekend van de televisieserie ‘Game of Thrones’) de rol van Louisa Clark, een 26-jarige flierefluiter zonder ambities, die nog bij haar ouders woont en die van het ene baantje in het andere rolt. Net wanneer ze eindelijk fijn werk gevonden lijkt te hebben in een café, wordt ze ontslagen. De ongeveer tien jaar oudere Will Traynor (Sam Claflin) is haar tegenpool: hij is een succesvolle bankier die zijn zaakjes goed voor elkaar lijkt te hebben. Tot het noodlot toeslaat en hij aangereden wordt. Will raakt vrijwel compleet verlamd en belandt in een rolstoel. Van de ambitieuze, doelgerichte man die hij was blijft weinig over; Will verandert door zijn beperking in een verbitterde, opgebrande chagrijn die serieus overweegt een einde aan zijn leven te maken. Om hem een beetje van zijn levensvreugde terug te laten vinden, huren Wills ouders (Charles Dance en Janet McTeer) de vrolijke spring-in-’t-veld Louisa in om voor hun zoon te zorgen. Hoewel ze in eerste instantie totaal niet op één lijn zitten, groeien de twee langzaam naar elkaar toe. Maar dan ontdekt Louisa dat Will zijn ouders nog zes maanden heeft gegeven; mocht hij na die tijd nog altijd geen zin hebben in een leven in een rolstoel, dan moeten ze hem naar een euthanasiekliniek in Zwitserland brengen, zodat hij een eind aan zijn leven kan maken.

‘Me Before You’ kent vrij zware thema’s, maar het door Mojes zelf geschreven scenario houdt het luchtig. De focus ligt puur op de ontluikende romance tussen Louisa en Will. Gelukkig zijn Clarke en Claflin prima op dreef en hebben ze bovendien een overtuigende klik met elkaar. En wat is in een romantische film nou belangrijker dan een sterke chemie tussen de twee hoofdrolspelers?! Op basis van het boek mag je echter meer verwachten van deze film, maar er is duidelijk geknipt in de ‘back story’ om de film binnen de twee uur te houden. Wat het leven in een rolstoel nou precies zo ondraaglijk maakt voor Will, daar mogen we naar gissen. Ook lijkt het alsof Louisa alleen maar leuke dingen met Will mag doen, terwijl iemand met een zorgtaak doorgaans ook vervelende en zwaardere klusjes voor zijn rekening neemt (iemand wassen bijvoorbeeld). Daar zien we in ‘Me Before You’ weinig van terug.

In plaats daarvan krijgen we de nodige humor, een knorrepot die ontdooit voor een meisje met een uitbundige garderobe en knetterende chemie. Het is een doelbewuste keuze in de benadering van het bronmateriaal. Aan de oppervlakte kijkt het verhaal makkelijker weg als vrijwel alle rouwe randjes eraf gevijld zijn, maar de film levert wat dramatische impact en diepgang betreft wel een hoop in. Desalniettemin is ‘Me Before You’, met name dankzij de twee hoofdrolspelers en hun krachtige onderlinge dynamiek, een film die ontroert. Leg die zakdoeken dus maar vast klaar.

Bioscooprelease: 16 juni 2016
DVD- en blu-ray-release: 19 oktober 2016