Mees Kees (2012)

Regie: Barbara Bredero | 88 minuten | familie | Acteurs: Willem Voogd, Sanne Wallis de Vries, Cas Jansen, Peter Heerschop, Felix Osinga, Brent Thomassen, Vivienne van den Assem, Mara van Vlijmen, Raymonde de Kuyper, Hannah Hoekstra

Wanneer de juf van Tobias en zijn klasgenoten met zwangerschapsverlof gaat, moet er een nieuwe meester of juf worden gevonden. Maar dat blijkt niet zo makkelijk en al gauw komt er vervanging in de vorm van een stagiair, meester Kees. De klas is in eerste instantie een beetje achterdochtig, omdat de nieuwe meester nog niet zo goed weet hoe hij les moet geven. Gelukkig blijkt al snel dat Mees Kees (zijn bijnaam) juist een hele leuke meester is. Hij drinkt stiekem cola, laat de klas naar enge films kijken en oefent de tafels door echte tafels op elkaar te stapelen. Tobias heeft het niet makkelijk, want zijn vader is overleden en zijn moeder ligt de hele dag depressief in bed. Mees Kees heeft ook jong zijn vader verloren en daarom geeft hij Tobias net een beetje meer aandacht. Door de meester bloeit Tobias weer helemaal op en krijgt hij weer een beetje plezier in zijn leven.

De film is gebaseerd op de populaire jeugdboeken van Mirjam Oldenhave die al een aantal verhalen over de bijzondere meester schreef. Een film kon niet achterblijven. De relatief onbekende Willem Voogd speelt de onconventionele Mees Kees. En met zijn grote ogen spreekt Voogd boekdelen wanneer hij verlegen de klas in komt lopen op zijn eerste dag. De jonge acteur laat zien dat hij prima een hoofdrol aankan. De klas van Tobias krijgt lekker veel aandacht en dat is helemaal niet erg ondanks de wat standaard typetjes. Zoals het extreem verlegen meisje, een tweeling die elkaars zinnen afmaakt en een mollige jongen die de lachers op zijn hand heeft. Gelukkig zijn de kinderen goed gecast, met name Felix Osinga als Tobias, en spat het plezier van hun acteerwerk er af, waardoor de typetjes helemaal niet storen. Sanne Wallis de Vries valt op als strenge directrice mevrouw Dreus en krijgt de lachers op haar hand als tijdens een presentatie per ongeluk privéfoto’s op haar laptop verschijnen. De hele klas ligt in een deuk als ze zien dat de strenge mevrouw Dreus in haar vrije tijd de middeleeuwen doet herleven met vrienden. De rol van Wallis de Vries is een typische slechterik die lekker uitvergroot is, maar soms een beetje over the top. Dat de film ook grappig is voor ouders wordt getoond tijdens het schoolreisje. De klas wordt door mevrouw Dreus naar het meest deprimerende museum ooit gestuurd (het graanmuseum), wat zorgt voor de meest hilarische scène uit de film.

De laatste jaren heeft de Nederlandse jeugdfilm weer een flinke opleving gehad. Er is vooral veel succes in het buitenland, denk aan bekroonde films als ‘Kauwboy’ en ‘Achtste-groepers huilen niet’. ‘Mees Kees’ zal waarschijnlijk niet zo snel in de prijzen vallen. Daar is de film net te oppervlakkig voor. Eerder genoemde films tonen meer diepgang door op een realistische wijze om te gaan met verlies en kanker bij kinderen. Ondanks dat Tobias het in ‘Mees Kees’ niet makkelijk heeft, blijft zijn verdriet op de achtergrond. De nadruk ligt juist op de lol die Tobias weer krijgt op school. De luchtige toon wordt versterkt door de vrolijke muziek van Tjeerd Oosterhuis en de felle kleuren.

‘Mees Kees’ is een vrolijke film over een bonte klas en een wel heel bijzondere meester. De film is geen instant klassieker maar zal genoeg kinderen en hun ouders vermaken.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 3 oktober 2012