Mees Kees langs de lijn (2016)

Recensie Mees Kees langs de lijnRegie: Aniëlle Webster | 79 minuten | familie, komedie | Acteurs: Leendert de Ridder, Jelle Stout, Sanne Wallis de Vries, Raymonde de Kuyper, Ole Kroes, Roosmarijn van der Hoek, Polleke van der Sman, Thijs van de Veen, Maarten Heijmans, Elisa Beuger, Keara atti, Diewertje Dir, Tibor Lukács, Bob Fosko, Mike Weerts, Jochen Otten, Kayen Thodé, Maurits van Brakel, Pepijn Schoneveld, Jack Meershoek, Tijn Ras, Lisa Lapré, Samuel Liasam, Serenity Otte, Laysa el Madkouri

Na de perfecte afsluiting van de ‘Mees Kees’-trilogie (2012, 2013, 2014), zowel op verhalend niveau als voor de acteurs, was er eigenlijk geen reden meer om aan te nemen dat er nog een nieuwe ‘Mees Kees’ film gemaakt zou worden. Desondanks ging Tijs van Marle, ook verantwoordelijk voor het scenario van de eerste drie films, aan de slag met een nieuw verhaal, en kwam er naast een hele nieuwe klas 6B ook een andere leraar voor de klas: Leendert de Ridder vervangt in de titelrol van ‘Mees Kees langs de lijn’ de onvergetelijke Willem Voogd.

Hoewel onvergetelijk… Leendert de Ridder heeft eenzelfde guitig gezicht en heeft goed naar zijn voorganger gekeken, zodat zijn lichaamstaal nauw aansluit op die van de eerste Mees Kees. Het duurt daardoor niet lang of je bent aan deze nieuwe schoolmeester gewend. En gek genoeg zijn ook de leerlingen net zo innemend als die waar we drie films lang mee meegeleefd hebben. Er is bij de kinderen gelukkig geen moeite gedaan om evenbeelden te vinden, en is het naturelle acteren van doorslaggevende aard geweest. Dat betaalt zich uit.

Ondanks de afwezigheid van continuïteit in het verhaal, wél twee vertrouwde gezichten: Sanne Wallis de Vries als de onovertroffen schooldirectrice Dreus (“ik hoor jullie helemaal op de gang!”) en een grotere rol voor Kees’ moeder (Raymonde de Kuyper), die met Tobias (Jelle Stout) een steeds hechtere band krijgt – bijna als vervanging van de relatie tussen Mees Kees en Tobias. Ook is de rol van Tobias’ moeder iets groter, en krijgen we zelfs een glimp van Tobias’ overleden vader te zien. Met het toekomstproject van de school ligt de focus op talenten ontdekken en ontwikkelen en daarbij het zelfbeeld van kinderen. Een interessant thema dat genoeg gespreksstof oplevert voor na de film.

Maar dat is natuurlijk niet de belangrijkste reden om ‘Mees Kees langs de lijn’ te gaan kijken. Chaotische taferelen, panieksituaties en veel hondenknuffels, bekend terrein voor ‘Mees Kees’ liefhebbers. Zelfs wie destijds met misprijzen op de aankondiging van een reboot van ‘Mees Kees’ reageerde, zal concluderen dat deze film met meer liefde en aandacht gemaakt is dan je zou verwachten. ‘Mees Kees langs de lijn’ pakt de grootste cynicus nog in.

Bioscooprelease: 7 december 2016
DVD-release: 22 maart 2017