Meet the Spartans (2008)

Regie: Jason Friedberg, Aaron Seltzer | 84 minuten | komedie | Acteurs: Sean Maguire, Carmen Electra, Ken Davitian, Kevin Sorbo, Diedrich Bader, Method Man, Jareb Dauplaise, Travis Van Winkle, Phil Morris, Jim Piddock, Nicole Parker, Ike Barinholtz, Crista Flanagan, Hunter Clary, Emily Wilson, Thomas McKenna, Tiffany Haddish, Willie Macc, Kenny Yates, John Di Domenico, Christopher Lett, Jenny Costa, Belinda Waymouth, Jesse Lewis IV, Zachary Dylan Smith, Ryan Fraley, Tiffany Claus, Nick Steele, Jim Nieb, Dean Cochran, Nate Haden, Tony Yalda

Onbegrijpelijk dat oerflauwe parodiefilms als ‘Meet the Spartans’, de nieuwste toevoeging aan de “klassieke” reeks die ooit begon met ‘Scary Movie’, geld blijven verdienen. Heeft het publiek werkelijk behoefte aan poep- en plashumor, grappen waarbij personages ergens tegen aanlopen of een voorwerp naar hun hoofd geslingerd krijgen, en persiflages van beroemdheden die kennelijk door hun aanwezigheid alleen al lachstuipen oproepen? Klaarblijkelijk. In deze categorie films – die al niet bepaald hoogdravend is – geldt ‘Meet the Spartans’ als een dieptepunt.

Waar de “Scary” films van en met de Wayans broers vaak nog verschillende films probeerden te laten samensmelten, hebben Jason Friedberg en Aaron Seltzer voor een simpele oplossing gekozen door de film ‘300’ als leidraad te nemen en daarbinnen slechts scènes, of liever momenten, voor te laten komen die verwijzen naar andere films. Om de tijd wat op te vullen is er verder gebruik gemaakt van “optredens” van “controversiële” popsterren zoals Britney Spears en Paris Hilton, en veel verwijzingen naar tv-programma’s. Één van de grootste problemen is dat de filmmakers slechts één grap als uitgangspunt hebben genomen: de homo-erotische ondertoon in ‘300’. Hoewel deze observatie op zich al niet nieuw is, is het wellicht even leuk. Als de soldaten verzameld zijn en ze moeten na een inspirerende speech op pad gaan en dan ineens een huppeldans inzetten, en hand-in-hand de vijand tegemoet gaan op de klanken van “I Will Survive” zal de kijker misschien even moeten gniffelen, maar wanneer de mannen na een uur nog steeds huppelen, ze bij elkaar op de rug springen, opmerkingen makend over het “zwaard” dat een beetje te ver uitsteekt, en er gepauzeerd wordt voor een “Buttmeister”-reclame en de voice-over stem de mannen expliciet latente homoseksuelen noemt, wordt het toch wel heel erg belegen. Alles wordt gewoonweg teveel uitgesproken en expliciet gemaakt, zoals ook de opvallende 6-pack buikspieren die iedere man in Sparta lijkt te hebben. Hier is het ook heel even leuk – wanneer een pasgeboren baby ook al zo’n perfecte 6-pack blijkt te hebben, bijvoorbeeld – maar het wordt al snel uitgemolken. Het wordt pijnlijk duidelijk dat er totaal geen creativiteit achter de film zit en dat er nauwelijks de moeite lijkt te zijn genomen om verschillende, verse grappen te bedenken. Dus verschijnt ineens Britney Spears in beeld die haar hoofd kaalscheert, of Paris Hilton met een bochel die zich als een sloerie gedraagt. En natuurlijk Carmen Electra die haar gepatenteerde sexy dans doet terwijl ze aan een lolly likt. Niets nieuws onder de zon. Al is het voor de fetisjisten onder ons misschien wel weer interessant om haar even in het zwarte latex Venom-pakje van Spiderman te zien.

Maar bijna alles slaat dood of is ten hoogste goed voor een flauw glimlachje. De dikzak uit ‘Borat’ die zijn tepel eraf trekt en deze er vervolgens weer aan niet? Briljant. De Ghost Rider wiens vlammende schedel ondergespoten wordt met schuim en hierdoor ineens uitgeschakeld is? Geniaal. Xerxes die in een robot verandert maar niet verder komt doordat zijn snoer, waarmee hij aan het stopcontact vastzit, te kort is? Een regelrechte dijenkletser! En dan hebben we het nog niet eens gehad over het kopje urine dat opgedronken wordt of de pus die uit een flinke wond spuit. Maar het is niet allemaal even abominabel. De eerste confrontatie tussen de Spartanen en de Perziërs, die onder leiding staan van niemand minder dan Method Man, resulteert in een vermakelijke breakdance-wedstrijd, en de wijze waarop Hercules zijn zoon tot man smeedt – door hem flinke meppen te verkopen met stoelen en andere zware voorwerpen, en hem zelfs met een kettingzaag te lijf te gaan – werkt toch wel even op de lachspieren. Afgezien van de aanwezigheid van dit soort sporadische vermakelijkheden is ‘Meet the Spartans’ echter vooral afzien geblazen.

Waardering: 0.5

Bioscooprelease: 24 april 2008