Mega Mindy en de snoepbaron (2011)

Regie: Vincent Rouffaer | 75 minuten | familie | Acteurs: Free Souffriau, Louis Talpe, Fred Van Kuyk, Nicky Langley, Angela Schijf, Dennis van der Geest, Anton Cogen, Johny Voners, Tristan Versteven, Elodie Ouedraogo

Met alweer het derde bioscoopavontuur van Studio 100 succesformule Mega Mindy lijkt de Vlaamse multinational op een kersttraditie af te stevenen. De eerste film kwam weliswaar in de zomer van 2009 uit, opvolger ‘Mega Mindy en het Zwarte Kristal’ wist veel families de sneeuw te laten trotseren en de gang naar de bioscoop te maken. De films lijken elke keer een stukje beter te worden. Na het zeer discutabele eerste bioscoopavontuur van de blonde superheldin, wist Matthias Temmermans het niveau in ‘Mega Mindy en het Zwarte Kristal’ (2010) al wat op te krikken. Voor ‘Mega Mindy en de snoepbaron’ werd een andere regisseur gestrikt, de vooral van tv-producties bekende Vincent Rouffaer. Rouffaer slaagt er niet alleen in een voor de doelgroep zeer vermakelijk avontuur op het witte doek te toveren, maar het ook voor de meekijkende ouders geen al te moeilijke opgave te laten zijn. Dit werd bij de eerste twee films bemoeilijkt door het tenenkrommende acteerwerk en een te lang uitgerekt plot. Dat is hier een stuk beter.

In ‘Mega Mindy en de snoepbaron’ draait het om de vroeger succesvolle baas van een snoepimperium baron Louis. Wanneer hij door zijn trouwe butler Alexander wordt gewezen op het feit dat het geld nu echt op is, beseft de op macht beluste baron dat er iets moet veranderen. Volgens Alexander vindt iedereen de snoepjes van oma Fonkel het lekkerst. Louis brengt daarop een bezoekje aan het snoepwinkeltje van de grootouders van Mieke in de hoop oma Fonkel te kunnen strikken voor een baantje in zijn snoepfabriek, waar alle medewerkers maanden geleden al zijn vertrokken omdat ze geen salaris uitbetaald kregen. Natuurlijk is oma Fonkel niet van zijn aanbod gediend. Maar wanneer ze denken dat ze daarmee van Louis af zijn, hebben ze het mis!

Ondertussen zijn Mieke en opa druk bezig met de voorbereidingen voor het verrassingsfeestje voor oma Fonkel. Het snoepwinkeltje bestaat namelijk binnenkort vijftig jaar! Bij het opruimen komt opa Fonkel een mysterieuze vloeistof tegen, een van zijn vroegere uitvindingen. Het is een liefdesdrankje: degene die er van drinkt wordt verliefd op de eerste persoon die hij of zij ziet. Oma Fonkel raadt Mieke aan dit voor Toby te gebruiken, omdat je ‘de liefde soms een handje moet helpen’. Vóór Toby echter een hap van zijn soep met drankje kan nemen, wordt oma ontvoerd. Mieke en opa moeten alles op alles zetten om commissaris Migraine bij hun onderzoek te betrekken. Maar eigenlijk heeft Mieke zijn hulp natuurlijk helemaal niet nodig.

Gelukkig voor de kleine fans zijn de vertrouwde elementen van de Mega Mindy serie nooit ver weg. Het bord voor de kop van Migraine lijkt groter dan ooit, Toby is nog steeds head over heels op Mega Mindy, maar ziet alter ego Mieke niet staan, er mislukt zoals gewoonlijk weer een experiment van opa Fonkel en de boef heeft naast een domme handlanger, Rufus (Dennis van der Geest), ook een medewerker in dienst die Mega Mindy zal helpen de boel te redden. Deze voorspelbare elementen zorgen ervoor dat het verhaal goed te behappen blijft, ook voor de jongere kijkers. Want echt eng wordt het nooit, zelfs niet als Toby en Migraine op de lopende band liggen om vermalen te worden tot caramelsnoepjes. Echt kwaliteit kun je dit soort films niet noemen, maar wie een dochter heeft die het liefst rondloopt in een roze Mega Mindy kostuum of een zoon die graag de blauwe Mega Toby variant aantrekt, doet zijn kind een groot plezier met een bezoekje aan deze film. En hoewel ‘Mega Mindy en de snoepbaron’ niet meer dan een invuloefening is, is het resultaat best aardig, zelfs voor volwassenen.

Bioscooprelease: 21 december 2011
DVD-release: 4 april 2012