Mellow Mud – Es esmu seit (2016)

Recensie Mellow Mud (Es esmu seit) CinemagazineRegie: Renars Vimba | 106 minuten | drama | Acteurs: Elina Vaska, Andzejs Lilientals, Edgars Samitis, Ruta Birgere, Indra Brike, Zane Jancevska, Rezija Kalnina, Janis Kirmuska, Sandra Klavina

Op het platteland van Letland woont de 17-jarige Raya met haar jongere broertje Robis en haar oma Olga. De vader en moeder van de kinderen zijn nergens te bekennen, dus wanneer Raya op een dag haar oma dood aantreft weet ze wat dit betekent: een enkele reis richting weeshuis. Om dat te voorkomen begraaft ze oma in de bossen, zegt niets tegen de afgelegen wonende buren en probeert een zo normaal mogelijk leven te leiden. Dat gaat even goed, totdat de complexiteiten van een volwassen bestaan de kinderen totaal boven het hoofd groeien.

Arthousedrama ‘Mellow Mud’ is een aangename verrassing uit Letland, een land dat (nog) niet bekend is om zijn spraakmakende cinema. Hoewel Letland geografisch gevangen zit tussen Rusland en Scandinavië, is er geen sprake van een mengsel van die culturen. Het drama komt vooral heel Russisch over, met zijn weemoed, fatalisme, wanhoop, drankzucht, armoe, gebrek aan orde en een gezonde weerzin tegen autoriteiten. Qua toon en onderwerp lijkt ‘Mellow Mud’ op het Russische ‘Loveless’, maar dan gezien vanuit kinderperspectief. Dat perspectief zorgt ervoor dat de film niet volledig is gespeend van hoop.

De film focust bijna de hele speelduur op Raya, dus is het een zegen dat toptalent Elina Vaska de hoofdrol speelt. Raya is van het type ruwe bolster – blanke pit, al duurt het een half uur voordat er voor het eerst een lachje verschijnt op haar gezicht. Naarmate de film vordert, naarmate Raya zich meer opent voor anderen, zien we de onzekerheid, twijfels én vrouwelijkheid onder het norse uiterlijk van de stoere puber. En we ontwaren heel af en toe het kind onder de volwassen trekken.

‘Mellow Mud’ is een film die je steeds meer aangrijpt. Hoe langer de film duurt, hoe bozer je wordt op een wereld die kinderen aan hun lot overlaat. Kinderen die op hun eigen manier keihard hun best doen om er iets van te maken, maar die niet zonder de sturende hand van een volwassene kunnen.

Extra pluspunt zijn de sfeervolle beelden van het Letse platteland en de Letse stadjes. Ook dit lijkt veel op wat we kennen uit Rusland, waar natuurschoon hand in hand gaat met de troep die mensen achterlaten. Pas die laatste zin toe op ouder-kindrelaties, en je hebt de kern van deze sterke film te pakken.

VOD-release: 9 april 2018