Memoirs of a Geisha (2005)

Regie: Rob Marshall | 145 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Ziyi Zhang, Michelle Yeoh, Gong Li, Ken Watanabe, Koji Yakusho, Suzuka Ohgo, Kenneth Sang, Youki Kudoh, Togo Igawa, Mako, Samantha Futerman, Elizabeth Sung, Thomas Ikeda, Tsai Chin, Kaori Momoi, Zoe Weitzenbaum, Cary-Hiroyuki Tagawa, Kotoko Kawamura, Karl Yune, Eugenia Yuan

De gelijknamige debuutroman van Arthur Golden (1997) was een enorm verkoopsucces. Het boek spreekt nog steeds zozeer tot de verbeelding dat veel mensen de auteur niet willen geloven als hij zegt dat hij ze niet aan het adres van de geisha Sayuri kan helpen om de eenvoudige reden dat hij haar heeft verzonnen. De verfilming door Rob Marshall die eerder het met prijzen overladen ‘Chicago’ (2002) regisseerde, volgt het boek getrouw.

De casting roept nogal wat reacties op. Een bijna volledig niet Japanse cast die ook nog eens Engels spreekt, is niet voor iedereen verteerbaar. Dat de auteur van het boek Arthur Golden een Amerikaan en geen Japanner is, wordt voor het gemak vergeten. Gelukkig voldoen de acteurs aan het belangrijkste criterium en dat is dat ze goed tot zeer goed acteren. Suzuka Ohgo die Chiyo op jonge leeftijd speelt, is fragiel, dapper en ontroerend. Gong Li is intrigerend als de beeldschone maar kwaadaardige ster geisha. Michelle Yeoh vertolkt de zachtmoedige Mameha mooi ingehouden. Ze speelde al eerder samen met Ziyi Zhang in ‘Crouching Tiger, Hidden Dragon’ van Ang Lee (2002) en de beste scènes zijn die waarin ze samen voorkomen.

Wat is een geisha? Het is geen courtisane of prostitué, maar een gezelschapsdame die een man of een groep mannen vermaakt met zang, dans en conversatie van niveau. Als ze met een man naar bed gaat, gebeurt dat discreet. De wereld van de geisha’s uit de jaren dertig, veertig staat bol van de geheime rituelen, codes en verfijnde omgangsvormen. Het is een wereld van vrouwen voor wie geisha worden maatschappelijk het hoogst haalbare is. De mannen hebben echter het geld en de macht en zij bepalen het lot van de vrouwen, direct of indirect. Zelfs de beroemdste geisha’s hebben een beschermheer nodig.

Rob Marshall heeft de besloten wereld van de geisha’s prachtig verfilmd. De kostbare kimono’s en de subtiele, gracieuze bewegingen van de geisha’s zijn net zo schilderachtig in beeld gebracht als het oude Kyoto. Het benauwende bestaan dat beheerst wordt door ongeschreven wetten is realistisch weergegeven. De reputatie van de geisha kan zowel een grote inkomstenbron als haar ondergang betekenen. Het verhaal is dramatisch door de rivaliteit van de vrouwen onderling en net als het boek gaat het vooral over uiterlijkheden zoals kleding en make-up, maar het blijft boeiend tot het laatste moment.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 6 april 2006