Memory (2022)

Recensie Memory CinemagazineRegie: Martin Campbell | 114 minuten | actie, thriller | Acteurs: Liam Neeson, Guy Pearce, Taj Atwal, Harold Torres, Ray Fearon, Monica Bellucci, Ray Stevenson, Mia Sanchez, Daniel De Bourg, Natalie Anderson, Rebecca Calder, Scot Williams, Doug Rao, Atanas Srebrev, Lee Boardman, Stella Stocker

Eén van de beste thrillers die de Lage Landen de afgelopen twintig jaar hebben voortgebracht is zonder twijfel ‘De Zaak Alzheimer’ (2003). De op het gelijknamige boek van Jef Geeraerts uit 1985 gebaseerde speelfilm van regisseur Erik Van Looy nestelde zich met ruim 750.000 bioscoopbezoekers stevig in de top tien van meest succesvolle Belgische speelfilms ooit. In Vlaanderen zag men de film als hét bewijs dat eigen producties konden concurreren met de grote budgetten in de VS. Ook buiten de landsgrenzen deed de thriller het goed; ‘De Zaak Alzheimer’ kreeg zelfs een overzeese release getiteld ‘The Memory of a Killer’ (2005) en grote sterren als Jack Nicholson, Morgan Freeman en Clint Eastwood spraken hun enthousiasme over de Vlaamse film uit. Maar het publiek in de VS ziet blijkbaar liever een ‘eigen versie’, want de makers van ‘De Zaak Alzheimer’ werden van alle kanten benaderd voor een Amerikaanse remake. Maar de plannen die gesmeed werden, liepen telkens weer spaak: de ene keer weer wilde een studio het scenario te veel veranderen, de andere keer vroeg een grote ster te veel geld of trokken financiers zich terug. In Hollywood wordt van zo’n filmproject dat maar niet van de grond wil komen gezegd dat het zich in ‘development hell’ bevindt. Het was pas nadat de Nieuw-Zeelandse filmmaker Martin Campbell (‘Casino Royale’, 2005) zich ermee ging bemoeien, dat er echt schot in de zaak kwam.

Bijna twintig jaar nadat het origineel in de zalen draaide, verscheen dan eindelijk de langverwachte Hollywood-remake van ‘De Zaak Alzheimer’, die de enigszins generieke titel ‘Memory’ (2022) meekreeg. De grote naam die zich liet strikken voor de hoofdrol is good old Liam Neeson, de inmiddels 70-jarige Noord-Ier die sinds het succes van ‘Taken’ (2007) aan de lopende band actiefilms aflevert. Of ‘Memory’ de film is geworden die de makers van ‘De Zaak Alzheimer’ voor ogen hadden, valt nog te bezien, al blijven Campbell en scenarioschrijver Dario Scardapane redelijk dicht bij het origineel. Neeson speelt Alex Lewis, een huurmoordenaar op leeftijd die steeds meer gebukt gaat onder de ziekte van Alzheimer. Zoals je van een Neeson-personage mag verwachten, is Lewis bijzonder goed in zijn vak: efficiënt, feilloos en altijd ‘in control’. Een corrupte aannemer wordt zonder pardon gewurgd. Desondanks Lewis is een man van principes. Want als hij van zijn opdrachtgever doorkrijgt dat hij een 13-jarig meisje moet omleggen omdat ze op de verkeerde plek op de verkeerde tijd was, weigert hij pertinent. Het meisje, Beatriz, is slachtoffer van seksuele uitbuiting door haar pooiervader en wordt opgevangen door Special Agent Vincent Serra (Guy Pierce), van de speciale Child Exploitation Task Force van de FBI die haar vader al een tijdje op de korrel had. Het meisje blijkt belastende informatie te weten over de machtige Randy Sealman (Josh Taylor), en dat is dan weer de zoon van Lewis’ opdrachtgever Davana Sealman (Monica Bellucci). Als Lewis daarachter komt, zint hij op wraak.

Duizelt het je al bij bovenstaande samenvatting van de plot? ‘Hoewel de verhaallijn vrij nauwgezet die van ‘De zaak Alzheimer’ volgt, is ‘Memory’ onnodig complex. Een ander cruciaal verschil is dat Van Looy en zijn scenarioschrijver Carl Joos veel meer tijd namen om personages te schetsen, zodat je ze als kijker een beetje leert kennen en een bepaalde sympathie voor hen gaat voelen. Campbell en Scardapane raffelen de personages af. Met name bij Vincent Serra stoort dat. We zien aan hem dat hij van alles heeft meegemaakt in zijn privéleven (wat vooral te danken is aan het feit dat Pearce zo’n capabel acteur is), wat ook zijn onverzettelijkheid in zijn werk kan verklaren, maar meer dan een vluchtige blik op een foto van gemiste geliefden krijgen we helaas niet. Neeson brengt even een kort bezoekje aan zijn eveneens aan Alzheimer lijdende broer in een verzorgingshuis – overigens een scène die letterlijk gekopieerd is uit het origineel – en daarmee moet iedereen die hongerig is naar enige backstory het maar zien te rooien. Zelfs voor de worsteling van Lewis met zijn ziekte is amper ruimte ingeruimd, terwijl dat de film nu juist had moeten onderscheiden van de gemiddelde misdaadthriller. In plaats van het uitdiepen van karakters gaat alle aandacht in ‘Memory’ uit naar de actiescènes. Als die ons nou nog hadden doen opstaan uit onze stoel van spanning en sensatie, dan hadden we onze hand nog wel over het hart willen strijken. Maar ook die zijn helaas nogal flets. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de jammerlijke manier waarop de diva van de Italiaanse cinema, Monica Bellucci, hier weggezet wordt…

Waarom neemt Hollywood nou nooit eens genoegen met een buitenlands origineel? Ondertiteling eronder, of desnoods nasynchronisatie (maar liever niet), maar verder het origineel het origineel laten. Een remake is namelijk zelden beter dan de film waarop hij gebaseerd is. ‘Memory’ is een schim van ‘De Zaak Alzheimer’. De star power van Neeson, Pearce en Bellucci ten spijt – zij krijgen simpelweg geen ruimte om hun personages uit te diepen en geloofwaardiger en sympathieker te maken. Dan zien wij toch liever Jan Decleir, Koen De Bouw en Jo De Meyere!

Patricia Smagge

Waardering: 2

Bioscooprelease: 16 juni 2022
Digital download-release: 1 september 2022
DVD- en blu-ray-release: 28 september 2022