Men in Black 3 (2012)

Regie: Barry Sonnenfeld | 106 minuten | actie, komedie, science fiction | Acteurs: Will Smith, Tommy Lee Jones, Alice Eve, Josh Brolin, Emma Thompson, Bill Hader, Michael Stuhlbarg, Nicole Scherzinger, Jemaine Clement, Rip Torn, Joe Urban, Kevin Covais, Joseph R. Gannascoli, Michael Chernus, Lenny Venito, Keone Young, Alex Ziwak, Geoffrey Cantor, Michael Dean, Dan Bittner, Josh McBride, Tony Joe, Victor Joel Ortiz

Na tien jaar afwezigheid zijn de Men in Black terug in de bioscoop. Kan deel drie het teleurstellende deel twee uit 2002 overtreffen?

‘Men in Black’ (1997) was een leuke verrassing die komedie, actie en science fiction goed met elkaar combineerde. Zoals dat altijd gaat met succesvolle Hollywoodfilms kwam er enkele jaren later een vervolg dat niet meer dan een slap aftreksel  van het eerste deel was. Tien jaar later verschijnt deel 3 in de bioscoop. Regisseur Barry Sonnenfeld presteert het om de formule van Men in Black nieuw leven in te blazen en er een leuke film van te maken.

Hoofdrolspelers Will Smith en Tommy Lee Jones zijn ook in deze film nog steeds partners. Agent J ( Smith) heeft echter nog steeds moeite om agent K (Jones) echt te leren kennen. Ondertussen ontsnapt er een hele boze alien genaamd Boris the Animal uit zijn gevangenis op de maan om terug te keren naar het jaar 1969. Daar vermoordt hij agent K zodat Boris niet door hem gearresteerd kan worden. J ontwaakt in een wereld waarin K al veertig jaar dood is en Boris op het punt staat de aarde te vernietigen. J reist daarom ook terug in de tijd om er voor te zorgen dat K niet vermoord wordt en om de wereld te redden. In 1969 krijgt J niet alleen een enorme cultuurschok, maar leert hij ook de jonge en vrolijkere versie van K kennen.

Naast alle freaky aliens is de chemie tussen Will Smith en Tommy Lee Jones één van de pluspunten geweest uit de Men in Black serie. De droge, stugge Jones en de relaxte Smith zorgden voor vele komische scènes. Ook in dit deel is de humor volop aanwezig tussen de twee, maar het is Josh Brolin als de jongere versie van K die daar een extra dimensie aangeeft. Brolin lijkt fysiek niet alleen enorm op Jones maar heeft ook zijn stemgeluid, mimiek en droge gevoel voor humor heel knap overgenomen. Hij maakt tegelijkertijd van K ook een iets vrolijkere versie, wat zorgt voor meer sympathie voor de oudere K. De opvallendste rol is echter voor Jemaine Clement als de schurk Boris the Animal. Clement, die je wellicht kent van de serie “Flight of the Concords”, is onherkenbaar. Waar Lara Flynn Boyle in deel 2 enorm slecht gecast was als schurk doet Clement een beetje denken aan Vincent D’Onofrio die de slechterik speelde in deel één. Boris the Animal is oprecht griezelig.

Dat de techniek er op vooruit is gegaan in de afgelopen tien jaar is goed te zien in de actiescènes waarin de effecten van de laserguns er net wat gelikter uit zien. De film is geschoten in 3D, wat helaas niet altijd voor mooie effecten zorgt. Maar in de scènes op de maan en vooral de scène waarin J letterlijk een sprong door de tijd maakt, toont 3D dat het soms echt de kers op de taart kan zijn. ‘Men in Black 3’ speelt zich grotendeels af in 1969 en dat zorgt voor vele mogelijkheden voor locaties en kostuums. Die komen dan ook allemaal tot zijn recht. Er wordt een mooi tijdsbeeld gecreëerd van 1969 waarin zelfs de aliens er meer sixties achtig uitzien. Met name de scène die zich afspeelt in het beroemde atelier The Factory van Andy Warhol is prachtig en Sonnenfeld neemt dan ook de tijd om deze bijzondere locatie aandacht te geven. Let ook op één van de grappigste scènes die zich daar afspeelt met Andy Warhol.

Wat ‘Men in Black 3’ onderscheidt van de eerste twee delen is dat er meer nadruk ligt op de relatie tussen J en K. En dat komt de film alleen maar ten goede want J en K worden beiden een completer personage. Dit betekent echter niet dat de actie, humor en leuke gadgets naar de achtergrond verdwijnen. Sonnenfeld creëert een mooie balans waarin de relatie tussen J en K mooi samenkomt met de grote verhaallijn rondom Boris the Animal. Er is zelfs sprake van een opvallend ontroerende twist aan het eind. Probeer daar maar eens onberoerd door te blijven.

‘Men in Black 3’ verrast door weer in de buurt te komen van het originele deel. En voegt zelfs wat meer diepgang toe aan de karakters. Gelukkig zijn de freaky aliens, humor en actie weer als vanouds en dat maakt van ‘Men in Black 3’ een ideale zomerblockbuster.

Shelley Eimers

Waaardering: 4

Bioscooprelease: 23 mei 2012