Men of Honor (2000)

Regie: George Tillman Jr. | 129 minuten | drama | Acteurs: Cuba Gooding Jr., Robert De Niro, Charlize Theron, Aunjanue Ellis, Hal Holbrook, Michael Rapaport, Powers Boothe, David Keith, David Conrad, Holt McCallany, Joshua Leonard, Carl Lumbly, Lonette McKee, Glynn Turman, Dennis Troutman

‘Men of Honor’ is een typische feelgoodfilm uit Hollywood. Ook deze film gaat over de underdog die uiteindelijk vele ontberingen doorstaat om zijn doel te bereiken. De laatste tijd zijn er niet veel van deze feelgoodfilms uitgekomen, op ‘Seabiscuit’ na. Zo vakkundig en integer als ‘Seabiscuit’ is ‘Men of Honor’ niet gemaakt, maar een interessante film is het wel geworden.

Een voorwaarde voor een goede feelgoodfilm zijn aansprekende personages. Deze belangrijke (genre-)eigenschap heeft deze productie. ‘Men of Honor’ bestaat uit een goede cast, die hun karakters overtuigend neerzetten. Cuba Gooding Jr. zet een goede rol neer. Het is zeker een van de betere rollen uit zijn carrière. Gooding Jr. is een redelijk bekwaam acteur, alleen bezit de beste man geen goede neus voor goede rollen. De komedies waarin hij verscheen waren te beschamend voor woorden. In ‘Men of Honor’ bewijst hij dat hij weldegelijk talent en charisma bezit. De ware kracht van deze film is echter levende legende Robert De NIro. In een ware glansrol, geeft hij gestalte aan drilsergeant Billy Sunday. In eerste instantie lijkt er geen enkele diepgang in zijn sadistische en racistische personage te zitten, maar De Niro weet zijn karakter een eigen smoel te geven. Een minder begaafd acteur kwam niet verder dan een karikatuur. De rest van de cast speelt behoorlijk. De bijrolacteurs krijgen niet veel tijd in het verhaal. De spil van het verhaal draait om Brashear en Sunday. Charlize Theron heeft een mooie bijrol als de ongelukkige vrouw van Sunday.

Een tweede voorwaarde voor een geslaagde feelgoodfilm is de aankleding en het tijdsbeeld. Decors en sfeer van de jaren 50 zijn goed getroffen. De omgeving oogt zeer authentiek. Het camerawerk is mooi. De onderwaterscènes zijn erg spectaculair in beeld gebracht, de muziek is stemmig en sfeervol, kortom ‘Men of Honor’ is een verzorgde film.

Aan al deze voorwaardes voldoet ‘Men of Honor’. Waar regisseur George Tillman Jr. zich aan vertilt, is de (over)dosis sentiment. Vooral het laatste half uur van de film, ligt het drama er gewoonweg te dik bovenop. Het moet gezegd worden dat het verhaal te onwerkelijk aandoet. Brashear komt in de film over als een man die alle tegenslagen overwint, hoe onmenselijk zwaar het ook is. Schijnbaar moeiteloos overwint hij zijn problemen. Van het racisme dat hem omringt, tot het verlies van zijn been onder alle ellende blijft Brashear zijn waardigheid en nobelheid houden. Op deze momenten komt het nogal geforceerd zielig en dramatisch over. De gebeurtenissen volgen elkaar te snel op en juist op deze momenten evolueert het personage van Gooding Jr. niet. De film vliegt dan uit de bocht en Gooding Jr. maakt zich dan schuldig aan overacting.

Over de gehele linie genomen is ‘Men of Honor’ een mooi geacteerde film, die je een echt blij gevoel geeft. Hoe onwaarschijnlijk het verhaal ook over mag komen. Maar dat is toch juist het doel van de film?

Bioscooprelease: 3 mei 2001