Men on the Bridge-Köprüdekiler (2009)

Regie: Asli Özge | 87 minuten | drama | Acteurs: Cemile Ilker, Umut Ilker, Fikret Portakal, Murat Tokgöz

In het Turkse arthousedrama ‘Men on the Bridge’ maken we kennis met drie inwoners van metropool Istanbul. Wat ze gemeen hebben, naast hun werk in de nabijheid van de Bosporusbrug, is de opgave om zich staand te houden in een moderne wereldstad. Waar politieagent Murat moeite heeft om een geschikte echtgenoot te vinden en taxichauffeur Umut om de zijne te houden, is het voor de jonge bloemverkoper Fikret al lastig genoeg om zijn dagelijkse kostje bij elkaar te scharrelen.

Regisseur Asli Özge en haar acteurs hebben maar weinig tijd nodig om de personages tot leven te wekken. Ongetwijfeld komt dat omdat de acteurs zichzelf spelen, met hun eigen gebaartjes, gelaatsuitdrukkingen en diep persoonlijke eigenaardigheidjes. Alledaagse beslommeringen, de onmacht om de steeds snellere wereld bij te benen en de moeizame relatie met anderen en met zichzelf, maken die personages herkenbaar voor een wereldwijd publiek.

Naast het persoonlijk drama kent deze arthousefilm een impliciete waarschuwing tegen de gevaren van een samenleving van winners en losers. In ‘Men on the Bridge’ maken we de nationalistische Dag van de Republiek mee en een betoging tegen de PKK. Hoewel de personages weinig hebben met politiek of nationalisme, laat de film zien hoe aantrekkelijk nationalisme of afzetten tegen andere bevolkingsgroepen is voor de onderlaag van de bevolking. Om daarmee een beschadigd gevoel van trots te herstellen of een zondebok te hebben voor het eigen falen.

Visueel is de film een traktatie. Özli wisselt een documentairestijl af met in strakke kaders gegoten composities, waaruit een voorkeur blijkt voor doorkijkjes en opvallende kleuren. We zien Istanbul als een stad met vele gezichten: als metropool met voortjakkerende automobilisten, westerse winkels en grootsteeds gerotzooi.  En we zien de rustiger kanten van de stad: een uitgestorven straatje waar je op je gemak een sigaretje kunt roken, een hooggelegen restaurant waar je een internetdate mee naar toe kunt nemen.

Het is jammer dat we maar 87 minuten met deze personages mogen rondzwerven door die fascinerende stad. Je zou willen weten hoe het hen verder vergaat, wat er gebeurt met hun dromen en verlangens, hun zoektocht naar geluk. Dat gemis is het enige dat je deze fijne film mag aanrekenen.

Bioscooprelease: 6 januari 2011
DVD-release: 18 juni 2012