Meneer Pluizenbol – Nine Lives (2016)

Regie: Barry Sonnenfeld | 87 minuten | komedie, drama, familie | Acteurs: Malina Weissman, Jennifer Garner, Kevin Spacey, Robbie Amell, Cheryl Hines, Mark Consuelos, Christopher Walken, Talitha Eliana Bateman, Teddy Sears, Jay Patterson, Jewelle Blackman, Serge Houde, Mark Camacho, Chris Wilding

‘Meneer Pluizenbol’ (‘Nine Lives’) gaat over een succesvol zakenman die zo opgaat in zijn werk en ambitie dat hij zijn familie, en dan met name zijn tienerdochter, vergeet. Het is een zouteloos en ongeïnspireerd uitgangspunt, dat in handen van vijf scenarioschrijvers en Barry Sonnenfeld in de regiestoel ook een niet veel betere uitwerking krijgt.

Combineer alle filmvaders die hun carrière verkiezen boven hun gezinsleven en je krijgt Tom Brand, eigenaar van Firebrand (gespeeld door Kevin Spacey, in het Nederlands ingesproken door Barry Atsma). Pakweg de eerste vijf minuten van deze film moeten de jonge kijkers – voor wie deze film uitsluitend bedoeld is – het doen met de kant van deze man die hen het minst zal aanspreken: de zakenman. Rare keuze, want welk kind is nu geïnteresseerd om een stel volwassenen te zien vergaderen? Maar als de jonge dochter van de biljonair is geïntroduceerd, gaat het de goede kant op. Al raakt ‘Meneer Pluizenbol’ nooit echt op de juiste weg.

Omdat dochter binnenkort elf jaar wordt en haar liefste wens al jaren een kat is, moet het er dit jaar maar van komen. Door een navigatiefout – of is het een hogere macht? – komt vaderlief terecht bij een schimmige dierenwinkel, gerund door een nog schimmigere Felix Perkins (Christopher Walken). Met tegenzin koopt Tom een pluizige volwassen kat, inclusief mandje en voerbakje. Wegens een calamiteit op het werk kan hij niet rechtstreeks naar huis en boven op het dak van zijn kantoor krijgt hij een ongeluk. Bij een blikseminslag verwisselen hij en de kat van lichaam. Tom raakt in coma en de kat gaat mee naar het ziekenhuis, waar hij uiteindelijk bij de eigenaresse terechtkomt.

Er spelen nog allerlei zaken in ‘Meneer Pluizenbol’, maar geen kind zal het kunnen schelen of het Tom nog lukt om de grootste wolkenkrabber van het noordelijk halfrond te krijgen. Ook de vader-zoon-relatie is opgebouwd uit clichés. De personages reageren nergens geloofwaardig en de dialogen zijn tenenkrommend. Uiteindelijk draait de film om het lesje dat Tom moet krijgen om zijn gezin meer aandacht te geven en natuurlijk is het leven als een kat daar de uitgelezen methode voor. Er is geen moment twijfel dat dit allemaal niet goed zal komen.

Zijn er geen positieve dingen te benoemen aan deze film? Okay, okay, Malina Weissman, die dochter Rebecca speelt, is wel een schattig kind, en Cheryl Hines, die Toms ex-vrouw speelt, heeft een paar venijnige opmerkingen, maar de cast is grotendeels te goed voor het materiaal waar ze mee werken. Jennifer Garner kan dit soort rollen als trouwe echtgenote die slecht behandeld wordt bijna slapend doen en ook Christopher Walken heeft niet diep hoeven graven voor zijn vertolking van kattenfluisteraar met een magische twist. We hebben maar één leven in plaats van negen, verdoe je kostbare tijd niet met deze flop!

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 5 oktober 2016
DVD- en blu-ray-release: 8 februari 2017