Mercedes (2001)

Regie: Mark de Cloe | 10 minuten | drama, korte film | Acteurs: Rifka Lodeizen, Daniël Boissevain, Edward Koldewijn

Er zal wel een reden voor zijn dat moeder natuur er voor gezorgd heeft dat een menselijke zwangerschap negen maanden duurt. In de NTR Kort! film ‘Mercedes’ duurt een zwangerschap net iets langer dan een gemiddelde one night stand. Vlak na de bevruchting kan het hartje van de baby al gehoord worden, en vrij snel daarna volgen al vreetbuien en misselijkheid. Zo’n negen uur later begint de bevalling al. Je moet er niet aan denken.

Julia (Rifka Lodeizen) woont eigenlijk samen met Daniel (Edward Koldewijn, pas in de laatste scène in beeld), maar die heeft nachtdienst. Dus dat haar avondje uit eindigt met het meenemen van de aantrekkelijke Victor (Daniël Boissevain) naar hun gezamenlijke appartement is geen probleem. Victor oppert nog voor ze in bed belanden dat hij eigenlijk wel een baby’tje wil en het kost Julia maar een paar seconden om in te stemmen met dat plan. Ze vindt het eigenlijk wel een goed idee, want morgen komt haar moeder en die zeurt altijd zo dat ze geen richting geeft aan haar leven. Dat zal haar leren.

Aanvankelijk denk je nog in termen als “Hoezo?”, maar al snel maakt ‘Mercedes’ duidelijk dat er deze nacht heel wat staat te gebeuren. Aangestuurd door de razendsnel verlopende zwangerschap verloopt de verhouding tussen Julia en Victor ook in een snel tempo.

‘Mercedes’ is een enigszins absurd verhaal, dat toch overtuigt, met name door het innemende spel van Rifka Lodeizen.

‘Mercedes’ verschijnt dinsdag 15 december 2015 op DVD (DVD-box 15 jaar Kort!).