Messengers 2: The Scarecrow (2009)

Regie: Martin Barnewitz | 94 minuten | horror | Acteurs: Norman Reedus, Heather Stephens, Darcy Fowers, Michael McCoy, Erbi Argo, Kalina Green, Laurence Belcher, Claire Holt, Matthew McNulty, Richard Riehle

Sequels, prequels; het blijven gevaarlijke pogingen om een verhaal verder uit te melken. Ook ‘Messengers 2: The Scarecrow’ is geen succes. En dat is een understatement. Bovendien klopt het stempel ‘prequel’ eigenlijk niet.

Het is de bedoeling van de makers om te vertellen wat er zich in het plattelandshuis in North Dakota afspeelde voordat de familie Solomon er neerstreek in ‘The Messengers’ (2007). Maar iedereen die de eerste film gezien heeft wil dan graag weten wat er gebeurd is binnen de familie Rollins waardoor vader John besloot zijn vrouw en kinderen te vermoorden. Dat antwoord ga je niet krijgen. De film speelt zich af op dezelfde locatie en het verhaal draait wel om de familie Rollins. Maar verder houdt de vergelijking op. Zo durfde niemand van de oorspronkelijke cast zich te wagen aan deel 2 en het einde sluit in de verste verte niet aan op ‘The Messengers’ (2007). Verreweg de grootste makke van deze film!

We maken kennis met John Rollins; een arme maïsboer die meer schulden heeft dan verkoopbare maïs. Als de vele kraaien rond het huis dan ook nog eens zijn kleine oogst dreigen te vernietigen besluit hij om een in de schuur gevonden vogelverschrikker op te zetten. Ja, pak ‘Jeepers Creepers’ (2001) er maar bij want dit is duidelijk het betere jatwerk. Vervolgens gaat het John voor de wind. De maïs groeit gestaag, hij vindt geld en zijn vijanden vinden ‘ongelukkig’ de dood. Aangezien hem dat toch niet lekker zit en zijn vrouw Mary (Heather Stevens) aan hem begint te twijfelen gaat hij op zoek naar antwoorden. En die lijken bij de vogelverschrikker te vinden te zijn…

Ongeloofwaardig? Ja, het blijft natuurlijk wel horror. Alhoewel: horror is bedoeld om de kijker angst aan te jagen en dat doet ‘Messengers 2′ geen moment. Wat doet het dan wel? Nou, je laten lachen bijvoorbeeld, want de film is toch vooral een opsomming van komische, negatieve punten. Norman Reedus is wel dramatisch slecht in zijn rol en het verhaal slaat helemaal nergens op. Je bent continu op zoek naar het ‘waarom’ van de gebeurtenissen, maar de makers hebben niet de tijd genomen alles eens goed te onderbouwen. Er zitten erotische scènes in die de mannelijke kijker weer even wakker zal schudden, maar die het verhaal totaal niet dienen. Het einde is echt te infantiel voor woorden en zorgt voor plaatsvervangende schaamte bij de kijker. De schrijver die deze climax verzonnen heeft zal er op verjaardagen in elk geval niet mee pronken.

Deugt er dan echt niets aan ‘Messengers 2′? Nou, ondanks alle mineur is de rit nog redelijk uit te zitten dankzij het degelijke camerawerk en de prachtige locatie. Maar was dat bij het eerste deel eigenlijk niet ook al zo?! Een zogenaamde prequel had er dus überhaupt niet hoeven komen.

Brian Ligtvoet

‘Messengers 2: The Scarecrow’ verschijnt vrijdag 1 maart op DVD (in de ‘Movies to Die For: There Will Be Blood’ box, samen met ‘The Messengers’ (2007)).