Messiah – The First Killings & The Reckoning – Messiah (2001)
Regie: Diarmuid Lawrence | 149 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Kieran O’Brien, Juliet Diamond, Ken Stott, Tony Lucken, Frances Grey, Serena Gordon, Jamie Draven, Howard Crossley, Raymond Trickitt, Ernie Cooke, Neil Dudgeon, Art Malik, Ron Berglas, Michelle Forbes, Eddie Cooper, Richard Bacon, Colin Gourley, Billie-Claire Wright, Edward Woodward, Gillian Taylforth, Ben Stirling, Rupam Maxwell, Hosh Kane, Guy Manning, Pamela Armstrong, Boris Starling, Vincent Pickering, Luis Sanchez, Deborah Findlay, Bill Champion, Victoria Byrne, James Barriscale, Angela Curran, Tim Faulkner, Lorenzo Camporese, Terence Budd, Alex Ratcliffe, Hari Sajjan, Jonathan Lermit, Jack Stanley, Victoria Hasted, Lawrence Burford, Luis Nicolas
Wat is het toch met godsdienstwaanzinnigen en films? Wat maakt christelijke mythologie zo geschikt voor thematisch duistere, bizarre en intrigerende films? Denk maar aan voorbeelden zoals ‘Wise Blood’, ‘The Da Vinci Code’ en ‘Seven’. De Britse schrijver Boris Starling debuteerde in 1999 met de thriller “Messiah”, waarin hij christelijke thematiek combineert met de jacht op een seriemoordenaar. Het boek was zeer succesvol en werd al gauw tot een miniserie verwerkt door de BBC. We volgen het onderzoek van rechercheur Metcalfe en zijn team die koortsachtig proberen de moordenaar te vinden. Eerst wordt nog gedacht aan een moordenaar die het voorzien heeft op homoseksuelen, maar dan blijkt dat de diepere redenen van de moordenaar net op een ander gebied te liggen. Het eerste deel van deze serie is opgedeeld in twee afleveringen waarbij in het eerste gedeelte de eerste moorden gepleegd worden en de karakters worden geïntroduceerd. Vervolgens komt in deel twee alles netjes tot een climax.
Feitelijk is ‘Messiah’ een combinatie van twee succesvolle typen films. Aan de ene kant is het een oerdegelijke Britse detective zoals wel vaker in het Verenigd Koninkrijk worden geproduceerd. Daarnaast is ‘Messiah’ een intrigerende seriemoordenaarthriller met christelijke motieven. “Seven meets Midsomer Murders” zou zomaar een marketing slogan voor de serie kunnen zijn. Fans van een van beide voorbeelden (of allebei) zullen dus een mooie kijkervaring tegemoet gaan. Naast de professionele productie valt vooral het niveau van de acteerprestaties op. Ken Stott is goed als de zeer ervaren maar ook getroebleerde hoofdinspecteur Metcalfe, maar ook Michelle Forbes als de doofstomme vrouw van Metcalfe levert een uitstekende prestatie en zet overtuigend een sterke vrouw neer die ondanks haar beperking op gelijke voet met haar man communiceert. ‘Messiah’ blijft spannend en wordt eigenlijk geen moment saai. Het verhaal heeft prima vaart en ook het subplot met Metcalfe’s broer valt uiteindelijk netjes op zijn plaats. De film bevat, zeker voor een Britse detective, een redelijke hoeveelheid “gore” wat natuurlijk te maken heeft met het karakter van de moorden. Deze gruwelijkheid is een markante overeenkomst met ‘Seven’. Daarentegen kent ‘Messiah’ niet zo’n duistere, groezelige sfeer als zijn Amerikaanse tegenhanger en wordt het moralistische motief van de moordenaar ook achterwege gelaten. Niettemin een uitermate plezierige en spannende kijkervaring.
Joost Hoedemaeckers