Mesteren (2017)

Recensie Mesteren CinemagazineRegie: Charlotte Sieling | 94 minuten | drama | Acteurs: Jakob Oftebro, Ane Dahl Torp, Søren Malling, Søren Pilmark, Sus Wilkins, Anna Linhartová, Thomas Hwan, Jana Krausová, Jessica Dinnage, Simon Bennebjerg, Marie-Lydie Melone Nokouda, Elias Bauer, Evrim Benli

De schone kunsten blijven een dankbaar onderwerp voor documentaire of speelfilm. Zo zagen we in 2017 al biografieën over Rodin (‘Rodin’) en Giacometti (‘Final Portrait’) en een prikkelende satire over de moderne kunstwereld (‘The Square’). Ook uit 2017 stamt de Deense film ‘Mesteren’, een drama dat handelt over een kunstenaar en zijn zoon. Geen biografie dit keer en ook geen satire. Maar wat is ‘Mesteren’ dan wel?

De mesteren (meester) uit de titel heet Simon Brahe. Hij is een alom gerespecteerd kunstenaar, die leeft en werkt in Kopenhagen. In zijn atelier werkt hij samen met leerlingen aan zijn kunst, terwijl tweede echtgenote Darling het imperium bestiert. Alles gaat op rolletjes, totdat op een dag Casper voor de deur van het atelier staat. Casper is Simons uit beeld geraakte zoon uit zijn eerste huwelijk. Al snel blijkt dat Casper minstens zo veel talent heeft als vaderlief. Dat roept spanningen op.

‘Mesteren’ is een generatiedrama, waar een vader moet accepteren dat iedere generatie het stokje vroeg of laat moet overdragen. Dat dit zich afspeelt in het zelfingenomen en ijdele wereldje van de kunst lijkt een slimme zet. Helaas voldoet Simon aan alle clichés van de gearriveerde kunstenaar. Hij loopt steeds rond in een hippe pyjama en ziet de wereld door een veel te vlotte bril. Hij gebruikt een knappe leerlinge als maîtresse en hij heeft eerder de uitstraling van een zakenman dan van een gedreven kunstenaar.

Wat onder die laag zit is minder duidelijk, evenmin als het ons duidelijk wordt wat zijn zoon Casper bezielt. Echtgenote Darling komt nog het dichtst in de buurt van een uitgewerkt personage, maar zij is net weer wat minder interessant. Ook de kunstwereld zelf wordt hier nooit lekker neergezet. De film mist de brede scope, de diepgang en de satirische scherpte van ‘The Square’. Verhalend is er niet veel te halen, bovendien zijn sommige scènes te veel gericht op effect en missen iedere logica.

Al bij al is ‘Mesteren’ geen geweldige bijdrage aan de canon van de kunstenaarsfilm. De acteurs zijn stuk voor stuk prima, er is wat aardige muziek en het atelier ziet er aantrekkelijk en authentiek uit. Bovendien leren we dat je niet alleen kunt roken vóór of ná de seks. Maar een film zonder goed verhaal, uitgediepte karakters of geslaagde humor mist in dit geval te veel. Kunst met een kleine k dan maar.

Bioscooprelease: 18 januari 2018