Metallica: Through the Never (2013)

Regie: Nimród Antal | 92 minuten | actie, muziek | Acteurs: Dane DeHaan, James Hetfield, Lars Ulrich, Kirk Hammett, Robert Trujillo, Kyle Thomson, Toby Hargrave, Mackenzie Gray, Peter Bryant, Hrothgar Mathews, Jeremy Raymond, Fraser Aitcheson, Ed Anders

De hardrockband Metallica is nooit verlegen om zichzelf op een originele manier in de spotlights te zetten. In ‘Metallica: Some Kind of Monster’ (2004) resulteerde dat in een openhartig portret van de band die de kwetsbaarheid, ruzies en therapeutische groepsessies na jarenlang samen toeren en opnemen mooi blootgaven. In 1999 kwam, zowel op CD als DVD, ‘S&M’ uit. Het betekende een samenwerking tussen de band met het klassieke San Francisco Symphony Orchestra. En nu is er het in volledig 3D opgenomen ‘Metallica: Through the Never’, een project dat op zijn beurt ook weer nieuwbakken aanvoelt.

‘Metallica: Through the Never’ bestaat uit twee delen. Enerzijds is het een concertregistratie van een optreden van de band, gemaakt volgens de conventies van het genre. Anderzijds neemt de film afstand van zijn documentaire karakter en neemt het een meer fictieve wending. Dit deel, dat wordt versneden met beelden van het concert, vertelt het verhaal van Trip (Dane DeHaan), een jonge roadie die als klusjesjongen de weg wordt opgestuurd met een mysterieuze opdracht. Eenmaal onderweg lijkt er wat ongewoons met de wereld aan de hand en belandt Trip in een surreëel avontuur die de stad van handeling op haar grondvesten doet schudden. Op de keper beschouwd blijkt het hele fictieve gedeelte echter een MacGuffin in de vorm van een bruinleren tas die de muzikale omlijsting moet ondersteunen. Het verhaal lijkt er een beetje tussengeperst (het merendeel van de film bestaat uit de concertopnamen). Ook het acteerwerk van de vrij onbekende DeHaan is niet om over naar huis te schrijven. Zijn gezicht staat de gehele film in een verbaasde en tamelijk onnozele plooi en voor een roadie lijkt hij wel erg onder de indruk te zijn van de band waarmee hij ongetwijfeld al wat langer rondtoert. Bovendien blijft hij de gehele film een passief karakter die een minieme invloed heeft op het verhaal. Het bevestigt nogmaals dat de onsamenhangende vertelling er niet veel toedoet, maar dat het een visuele toevoeging is bij de muziek.

Het beeld bij ‘Metallica: Through the Never’ is gedeeltelijk geslaagd te noemen. De esthetiek in het fictieve gedeelte is solide en bij vlagen zelfs overweldigend. Maar uiteindelijk gaat het om de registratie van het optreden dat de vier bandleden geven. Waar het driedimensionale effect bij het fictieve segment regelmatig van toegevoegde waarde is, leidt het tijdens het concert geregeld af. Zeker tijdens de shots waarin de afzonderlijke leden voor het publiek staan te spelen, wordt de afstand tussen de twee zo groot dat de onpersoonlijkheid waarmee de vier hun muziek op het podium ten uitvoer brengen in groot contrast staat tot de anonimiteit van de fans. Het krijgt een soort van green screen-effect die de intensiteit van de muziek niet ten goede komt. Maar in de momenten waar de camera meer afstand neemt van het immense podium met behulp van zogenaamde crane shots wordt de cinematografie fraaier en meer eensgezind. Het is daar waar ‘Metallica: Through the Never’ schittert. Met name in sleutelnummer ‘One’, waarin een lasershow bijdraagt aan de homogeniteit van het beeld, wordt dat op een fraaie manier uitgewerkt. Daarmede zijn ook de camerabewegingen en overgangen (ook die tussen concert en Trip zijn belevenissen) soepel en sierlijk. Metallica rockt zelf als vanouds en geeft een stevige greatest hits show weg, al klinkt de stem van zanger James Hetfield aanvankelijk nog wat vlak.

Concluderend kan gezegd worden dat de visuele effecten in ‘Metallica: Through the Never’, waaronder het 3D, onderdeel zijn van het gehele pakket aan special effects waar de concerten van Metallica bekend om staan. Heel veel toegevoegde waarde heeft het allemaal niet, daar moet tenslotte de muziek zelf voor zorgen.

Wouter Los

Bioscooprelease: 10 oktober 2013
DVD- en blu-ray-release: 12 februari 2014