Metropolis – Metoroporisu (2001)
Regie: Rintaro | 104 minuten | actie, drama, animatie, romantiek, avontuur, misdaad, science fiction, thriller | Acteurs: Yuka Imoto, Kei Kobayashi, Kouki Okada, Toshio Furukawa, Tarô Ishida, Gô Nagai, Richard Plantagenet, Junpei Takiguchi, Kai Taschner, Kousei Tomita
‘Metropolis’ is een animatiefilm gebaseerd op de gelijknamige manga. Het bijzondere aan deze manga is dat hij geschreven is in de jaren 40. Dit zie je sterk in de stijl van de film die heel anders eruit ziet dan de standaard animé.
‘Metropolis’ gaat over een futuristische stad die enerzijds bevolkt wordt door mensen en anderzijds door robots. Zoals vaker in dit soort films worden de robots onderdrukt door de mensen en ze zijn hun leven niet zeker. Hoewel dit verhaal niet nieuw is in science fiction en dan vooral bij een op het eerste gezicht perfecte wereld, weet ‘Metropolis’ het fris te brengen en verveelt het allerminst. Daarnaast zijn ook vrijwel alle karakters sympathiek, zelfs al staan ze overduidelijk aan de verkeerde kant. Vooral Rock is een goed voorbeeld. Hoewel hij de rol van de slechterik grotendeels voor zich neemt, kun je hem niet haten omdat hij werkelijk gelooft in wat hij doet. Dit soort karakters en het verhaal zelf maken ‘Metropolis’ een film die meer is dan louter mooie animatie.
Want dat is vooral wat opvalt aan de film ‘Metropolis’. De animatie is oogstrelend en er is veel aandacht voor detail. Probeer de opening te zien zonder je ogen uit te kijken. De film maakt gebruik van een mix tussen computergrafische animatie en handgetekende animatie. Hoewel je het hier en daar duidelijk ziet, zijn de twee technieken naadloos in elkaar geïntegreerd en stoort het niet.
Maar een animatiefilm staat of valt met het acteerwerk van de stemmen. Gelukkig zit dit goed met ‘Metropolis’. De Japanse stemmen zijn van goede kwaliteit en het is opvallend dat ook de lip-sync van een betere kwaliteit is dan bij andere Japanse animatiefilms. In plaats van de schijn te tonen dat de monden overeenkomen met de stemmen, zijn ze in dit geval één op één. Het is jammer dat alleen het Engelse stemwerk wat steken laat vallen. Zo is de stem van Kenichi te overdreven en te duidelijk aanwezig, vooral in vergelijking met de Japanse variant. Ook Tima’s stem klinkt allerminst aangenaam in de oren. Gelukkig weet vooral de stem van Duke Red de Engelse variant te redden en zijn stem is misschien zelfs te prefereren tegenover de Japanse stemacteur.
De muziek is aangepast aan de tijd dat de manga getekend was. Verwacht dus veel jazz muziek. Interessant genoeg combineert de jazzmuziek heel goed met de animatie en weet hier en daar ontzettend uit te blinken. De finale is hiervan vooral een goed voorbeeld die vooral indrukwekkend is dankzij de keuze van muziek.
Al met al is ‘Metropolis’ een uitstekende film. De mooie animatie, goede muziek en karakters maken het een film die je zeker eens een keertje moet kijken.
Bertine van Hövell